رعایت الگوی مصرف گامی موثر برای عبور از بحران تنش آبی در اردبیل

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: شهروندان اردبیلی تنش آبی را جدی بگیرند و در مصرف آب شرب صرفه جویی کنند تا از شرایط کم آبی موجود عبور کنیم.

حمید فضایلی با تأکید بر اینکه حدود سه سال آبی در دشت اردبیل خشکسالی شدید و بسیار شدید حاکم شده است گفت: از عموم شهروندان اردبیل درخواست داریم الگوی بهینه مصرف آب را رعایت کنند و در مصرف آب نهایت صرفه جویی را داشته باشند.

او از شدت خشکسالی در حوزه آبریز رودخانه ارس و یک سوم شدن حجم آب این رودخانه در سال جدید خبر داد و افزود: آب شرب شهرستان‌های شمالی استان از این حوزه تأمین می‌شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به اینکه شدت خشکسالی همچنین در حوزه آبریز سفید رود در سال گذشته مشهود بود و امسال زیادتر شده است، ادامه داد: آب شرب شهرستان‌های جنوب استان نیز از حوزه آبریز سفیدرود و قزل اوزن تأمین می‌شود.

فضایلی اظهار کرد: اردبیل بعنوان پرجمعیت‌ترین شهر استان با بیش از ۶۰۰ هزار نفر جمعیت بیشترین مصرف آب شرب را دارد.

او از کاهش ۲۵ درصدی آب مخزن سد یامچی خبر داد و تصریح کرد: ۱۰ میلیون متر مکعب از حجم این سد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اضافه کرد: افزایش دما، تبخیر آب، کاهش بارندگی و تغییر الگوی مصرف مردم و افزایش ۲۰ درصدی مصرف آب شهروندان نسبت به سال گذشته احتمالاً باعث ایجاد مشکل در تأمین آب شرب اردبیل در سال جاری خواهد بود.

فضایلی ضمن اشاره به اینکه الگوی مصرف مردم اردبیل منطبق با استاندارد‌های کشور نمی‌باشد، گفت: از عموم شهروندان خواهشمندیم جهت تداوم خدمت رسانی شرکت آب منطقه‌ای از هدر رفت آب جلوگیری کنند.

او بیان کرد: شهروندان اردبیلی تنها با صرفه جویی ۲۰ درصدی در مصرف روزانه خود می‌توانند در ذخیره آب و تأمین آب شرب شهر اردبیل کمک نمایند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با تأکید بر اینکه در سال جاری ذخیره مخزن سد یامچی بدلیل کاهش بارندگی اجازه استفاده بخشی از آب سد را برای بخش کشاورزی نخواهد داد، افزود: کشاورزان روستا‌های حوزه آبریز سد یامچی می‌توانند از آب ۲۲۱ حلقه چاه در محدوده شبکه یامچی برای کشاورزی و آبیاری محصولات خود استفاده کنند.

فضایلی بر امر فرهنگ سازی در الگوی بهینه مصرف و صرفه جویی آب شهروندان تأکید کرد و اظهار کرد: امسال بارش‌ها زیر حد نرمال می‌باشد و امید بارش‌های پرآب در روز‌های آتی بدیل گرم شدن هوا نمی‌رود.

او تصریح کرد: طی جلساتی که با شرکت آب و فاضلاب استان داشته ایم و با توجه به رسیدن به مرز هشدار مصرف آب، مشترکین پرمصرف آب در اردبیل شناسایی و اخطار‌های لازم داده خواهد شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل از اهالی رسانه‌ها بویژه صداوسیمای مرکز استان درخواست کرد در اطلاع رسانی برای صرفه جویی آب در بین شهروندان کوشا باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.