فیلیپین: در صورت حمله چین به تایوان پایگاه‌های خود را در اختیار آمریکا قرار می‌دهیم

رئیس جمهور فیلیپین اعلام کرد در صورتی که چین به جزیره تایوان حمله کند، آمریکا می‌تواند از پایگاه‌های نظامی این کشور استفاده کند.

جان مرشایمر، بزرگترین استراتژیست حال حاضر جهان از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ پیشبینی کرده بود با افزایش رشد اقتصادی چین، پکن به زودی اقدام به تبدیل قدرت اقتصادی خود به قدرت نظامی کرده و هژمونی آمریکا را به چالش خواهد کشید. اکنون چین به یکی از قدرت‌های بزرگ آسیا تبدیل شده است و واشنگتن بیم آن دارد که این کشور ادعا‌های ارضی خود با کشور‌های همسایه را با قدرت زور حل و فصل نماید. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، فردیناند مارکوس، رئیس جمهور فیلیپین امروز اعلام کرد در صورتی که چین اقدام به حمله به جزیره تایوان کند، نیرو‌های آمریکایی به پایگاه‌های نظامی این کشور برای انجام عملیات‌های تدافعی دسترسی خواهند داشت. 

مارکوس که هم اینک در سفری چهار روزه در واشنگتن به سر می‌برد، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا وی اجازه استقرار تسلیحات آمریکایی در پایگاه‌های این کشور در صورت حمله چین به تایوان را می‌دهد، از پاسخ دادن مستقیم اجتناب کرد. 

توافق همکاری‌های امنیتی میان آمریکا و فیلیپین عمری ۷۲ ساله دارد و دو کشور در سال ۲۰۱۴ اقدام به امضای توافق افزایش همکاری‌های دفاعی کردند. 

رئیس جمهور فیلیپین اعلام کرد توافق همکاری دفاعی پیشرفته میان دو کشور که در سال ۲۰۱۴ به امضا رسید در اصل با هدف مقابله با بلایای طبیعی طراحی شده بود. با این حال، اکنون این توافق ابعاد جدیدی یافته است. 

وی در تشریح شرایط جدید افزود: ما شاهد تشدید تنش‌ها در اطراف جزیره تایوان هستیم که به طور پیوسته این تنش‌ها در حال بیشتر شدن است. امنیت اتباع فیلیپینی در تایوان از اهمیت بالایی برخوردار است. 

چین و فیلیپین در دریای چین جنوبی دارای اختلافات گسترده‌ای هستند. پکن دریای چین جنوبی را به چشم یک دریاچه داخلی می‌نگرد، اما مقامات مانیل برای خود سهمی از این دریای بزرگ قائل هستند. 

مارکوس در سفر به واشنگتن به دنبال ایجاد شفافیت در تعهدات آمریکا برای دفاع از فیلیپین در برابر چین است. این سفر نخستین سفر یک رئیس جمهور فیلیپین به آمریکا طی یک دهه اخیر به حساب می‌آید. با این حال، افزایش تنش‌ها میان مانیل و پکن باعث ترغیب مقامات فیلیپین به منظور گسترش روابط دفاعی با واشنگتن شده است.

برچسب ها: آمریکا ، فیلیپین ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
آمریکا و غرب توی جنگ اقتصادی با اینهمه یکپارچگی و سابقه باختن پس توی نظامی هم در حد چین نیستن. وگرنه به گدایی نمیفتادن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
پس جنگی کامل و تمام عیار است
البته در صورت جنگ هر کدام پیروز شوند برای ما هیچ سود و فرقی نداره
چین کمونیست لجن
آمریکا هم شیطان کافر مرتد کامل
Finland
ناشناس
۱۸:۴۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
بدبخت بیچاره خدمت به آمریکا جز پشیمونی چیزی برا کسی نداشته که برا تو داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
نوکران امریکا کشوری که مثل برده هستند
آخرین اخبار