سومین سد آذربایجان غربی برای تولید برق آماده سازی می شود

تفاهم‌نامه احداث نیروگاه برقابی ۹.۸ مگاواتی در سد بوکان در جنوب آذربایجان غربی امضا شد.

تفاهم‌نامه واگذاری قسمتی از اراضی پایین دست سد بوکان به منظور احداث نیروگاه برقابی ۹.۸ مگاواتی بین شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی و شرکت پاک نیرو بنیان و شرکت چینی هونگیا چین به امضای طرفین رسید.

بر اساس این تفاهم نامه قسمتی از اراضی پایین دست سد بوکان به منظور احداث ۲ نیروگاه برقابی ۴.۹ مگاواتی در مجموع ۹.۸ مگاوات ساعت و  و با ظفیت تولید حدود ۵۴ گیگاوات برق در سال به شرکت سرمایه گذاری پاک نیرو بنیان و شرکت هونیگای چین واگذار می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در حاشیه این جلسه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه برق و آب ۲ نیاز حیاتی توسعه و مدیریت کشور است، گفت: برنامه اصلی وزارت نیرو برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از قطع برق در زمان اوج بار، توسعه تولید برق از منابع تجدیدپذیر مانند نیروگاه‌های برق آبی است.

مجید رستگاری افزود: رهاسازی‌های متعدد آب از سد‌های استان به منظور اهداف کشاورزی و شرب همچنین حقآبه زیست محیطی دریاچه ارومیه و تالاب‌های استان فرصت بسیار مناسبی است تا علاوه بر این امر مهم با ایجاد سازه مناسب مانند نیروگاه کوچک برق آبی با یک تیر دو نشان زد و علاوه بر تامین آب، برق مورد نیاز شبکه برقی منطقه نیز تامین شود.

وی حضور شرکت‌های سرمایه گذاری در استان را برای توسعه در بخش تولید برق و گردشگری سد‌ها مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: شرکت آب منطقه‌ای آماده هرگونه همکاری و کمک به این سرمایه گذاران در چارچوب قانون برای توسعه اینگونه سرمایه گذاری‌ها است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با بیان اینکه سد بوکان، سومین سد استان بعد از سدهای مهاباد و سردشت است که برای تولید برق به کار گرفته می شود  ابراز امیدواری کرد: با اجرایی شدن این طرح توسعه موجب برق رسانی به روستا‌های منطقه و صنایع کوچک روستایی شود.

در پایان این جلسه با بررسی طرح پیشنهادی شرکت سرمایه گذار، تفاهم‌نامه مشترک به امضای طرفین رسید تا با آغاز فاز مطالعاتی طرح در بازه زمانی ۶ ماهه به مرحله اجرایی برسد.

در حال حاضر از بین سد‌های چهارده گانه استان آذربایجان غربی تنها سد سردشت ۱۵۰ مگاوات در ساعت و سد مهاباد ۶ مگاوات در ساعت برق تولید می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.