اجرای طرح ایمن سازی جاده ها برای حیات وحش در کشور

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت : طرح ایمن سازی جاده ها برای حیات وحش با همکاری وزارت راه و شهرسازی در حال اجراست .

سلاجقه در سفر به سمنان گفت : مناقصه ۳۰ کیلومتر اول طرح فنس کشی مسیر عباس آباد میامی که محل گذر یوز ایرانی است انجام شده و در این طرح علاوه بر فنس کشی از ظرفیت هایی مانند دوربین پایه ای ، سرعت گیرها و روشن کردن مسیر در شب ها هم استفاده می شود .

وی افزود : وزارت راه و شهرسازی برای تمام معابری که ااحتمال حضواجرای طرح ایمن سازی جاده ها برای حیات وحش در کشور حیات وحش در آن وجود دارد طرح جامع ایمن سازی تدوین کرده و این طرح در استان سمنان بعه عنوان نمونه کشور در حال اجراست .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه بهترین نوع حفاظت از گونه های جانوری ، نگهداری آنها در طبیعت است افزود : به علت افزایش دخالت انسان در طبیعت ، برخی گونه ها باید در اسارت حفظ شوند و استان سمنان در زمینه حفظ گونه هایی مثل یوز و گورخر در اسارت عملکرد خوبی داشته است .

وی در خصوص حفاظت از گونه های جانوری با استفاده از روش های سلولی مولکولی هم گفت : با انعقاد قرار داد همکاری با مرکز رویان جهاد دانشگاهی ، به رغم تلف شدن آخرین گونه توله یوز ایرانی ، مجموعه سلولی آن حفظ شده و از این ظرفیت می توان برای افزایش نسل این گونه استفاده کرد و گام بزرگی برای حفظ منابع و ذخایر ژنتیکی کشور برداشت .

معاون رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه کشور در زمینه کارلشناسان متخصص حیات وحش کمبود دارد گفت : با توجه به تنوع بیشتر گونه های حیات وحش نسبت به حیوانات اهلی و تفاوت رفتارشناسی آنها در حال رایزنی هستیم که رشته‌های تخصصی در این زمینه در دانشگاه ها تدریس شود .

وی با بیان اینکه نیاز توسعه در همه زمینه ها به تامین آب گفت : رویکرد دولت دذر زمینه تامین آب ، انتقال آب از مناطق اقیانوسی است و غیر از آن در زمینه انتقال آب پرونده باز دیگری نداریم .

وی تاکید کرد : در مورد استان های خشکی نظیر سمنان ، که تامین آب آشامیدنی آن الویت دارد از طرح های غیر از انتقال آب برای تامین آب استفاده خواهد شد .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور همچنین با اشاره به بکاریگیر محیط بانان با مدرک تحصیلی دیپلم گفت : سرانه تعداد محیط بان به وسعت تحت پوشش یک به هشت است و بخاطر کمبود نیروها ، از فناوری های روز نظیر دوربین های پرنده برای رصد مجموعه استفاده می شود .

سلاجقه تاکید کرد : افزایش ضریب سختی کار محیط بانان در دستور کار است .

 معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد : طالبان که با پذیرش تامین حقابه کشاورزی رودخانه هیرمند اعلام کرده بودند در قبال محیط زیست مسئول نیستند، اکنون این مسئولیت را نیز پذیرفتند و رییس جمهور با تاکید ویژه در هیات دولت، ماموریت ویژه درباره حقابه هیرمند را اعلام کرده و امید است به زودی خبرهای خوش برسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.