از سرگیری روابط با سوریه، اصلاح اشتباه تاریخی تونس در برابر دمشق

تونس با اصلاح اشتباه تاریخی که در برابر سوریه مرتکب شده بود، روابط دیپلماتیک با دمشق را به طور رسمی از سر گرفت. 

پس از چند سال قطع روابط بین تونس و دمشق، محمد المهذبی به عنوان سفیر تونس، استوارنامه خودش را به فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه تقدیم کرد. المقداد بر اهمیت دیدار رؤسای جمهور سوریه و تونس در جده تاکید و به تلاش‌های کشور‌های غربی برای ایجاد تفرقه در بین کشور‌های عربی و اختلاف افکنی بین آنها، اشاره کرد.

به گزارش  شبکه المیادین، تونس از سرگیری روابط دیپلماتیک با سوریه را به طور رسمی اعلام کرد. این گام برای اصلاح اشتباه تاریخی بود که دولت تونس در سال ۲۰۱۲ با میزبانی آنچه کنفرانس کشور‌های دوست سوریه خوانده می‌شد، مرتکب شده بود. تونس امروز با سیاست خارجی خودش تاکید کرد آن اقدام، به هیچ وجه نماینده اراده ملت و دولت تونس نبود.

بنابراین تونس و دمشق مرحله جدیدی از روابطشان را پس از ساماندهی روابط مشترک دو کشور، آغاز کردند. دو طرف در مرحله آینده برای تقویت رایزنی و هماهنگی در مسایل و پرونده‌های دوجانبه تلاش می‌کنند. این اقدام در چارچوب تلاش قیس سعید رئیس جمهور تونس برای بازگرداندن روابط به مسیر طبیعی و اصلاح اشتباه تاریخی که دولت سابق جنبش النهضه مرتکب آن شد، صورت می‌گیرد. کنفرانس کشور‌های دوست سوریه که در آن زمان به میزبانی تونس برگزار شد، مقدمه دخالت‌های بین المللی در سوریه شد.

محمد المهذبی سفیر تونس در دمشق در این زمینه گفت: از سرگیری روابط در چارچوب دوگانه و نیز در چارچوب عربی صورت می‌گیرد. به اعتقاد من، همه میزان اهمیت این اقدام را درک خواهند کرد. به اعتقاد من، تونس در این زمینه، پیش‌رو عمل کرد و گزینه درستی را که به سود همه است، انتخاب کرد.

از سرگیری روابط بین دو کشور با استقبال گسترده مردم هر دو کشور سوریه و تونس همراه شد. به گفته ناظران این اقدام، پایانی است بر آنچه بهار عربی خوانده می‌شد و آتش آن از تونس آغاز شد و همچنین باعث از سرگیری همکاری بین دو کشور در همه زمینه‌ها خواهد شد.

فیصل عزوز نماینده مجلس سوریه می گوید: کسانی که کنترل مسایل مربوط به ملت تونس را در دست داشتند، وابسته به اخوان المسلمین بودند اما ملت تونس توانست بر آن‌ها پیروز شود و مسیر این کشور را اصلاح کند. دولت تونس، مسیر روابط با سوریه را اصلاح کرد.

طرف‌های متعدد سیاسی امیدوارند از سرگیری روابط دیپلماتیک باعث شود تونس اطلاعات بیشتری درباره اعزام جوانان به کانون‌های تنش به ویژه سوریه دریافت کند تا عاملان آن بازخواست شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار