درخواست مصر برای عضویت در گروه بریکس

سفیر روسیه در قاهره از درخواست مصر برای عضویت در سازمان بریکس خبر داد.

پایان جنگ سرد در ۱۹۸۹ و متعاقب آن فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ به معنای پایان جهان دو قطبی و آغاز جهان تک قطبی به رهبری آمریکا بود. واشنگتن و متحدانش طی دوره جهان تک قطبی در سیاست بین الملل توهمات لیبرال هژمونی را در نظام بین الملل دنبال کردند که چیزی جز جنگ‌های خونین در خاورمیانه و مداخلات گسترده غرب در امور داخلی کشور‌ها را به همراه نداشت. با این حال، اقتصاد‌های نوظهور جهان در سال ۲۰۰۹ اقدام به تاسیس اتحادیه‌ای اقتصادی برای همکاری بدون حضور قدرت‌های غربی کردند که بریکس نام گرفت. چین و روسیه با قرار گرفتن در راس گروه بریکس به دنبال پایان بخشیدن به سلطه دلار و قدرت اقتصادی غرب در مراودات تجاری بودند. به مرور سایر کشور‌های در حال توسعه نیز به عضویت در این نهاد اقتصادی علاقه‌مند شدند. 

به گزارش تله تریدر، گئورگی بوریسنکو، سفیر روسیه در قاهره امروز (چهارشنبه) اعلام کرد مصر برای پیوستن به گروه بریکس درخواست رسمی خود را مطرح ساخته است. 

بوریسنکو که با خبرگزاری تاس روسیه گفتگو می‌کرد، در این باره خاطرنشان کرد: درخواست مصر برای عضویت در سازمان بریکس پس از آن مطرح می‌شود که این نهاد اقتصادی با ابتکار عمل به دنبال جایگزین کردن حداکثری ارز‌های ملی کشور‌های عضو در مراودات تجاری میان خود به جای دلار است که مقامات قاهره به این پیشنهاد علاقه‌مند شده اند. 

بریکس که شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی می‌شود اکنون پیشنهادات زیادی از کشور‌های مختلف به منظور عضویت در این نهاد دریافت کرده است.

پورنیما آناند، رئیس گروه بریکس در ماه ژوئیه ۲۰۲۲ از درخواست ترکیه، مصر و عربستان سعودی برای عضویت در این گروه خبر داد. با این حال، هنوز به طور رسمی هیچ کشوری به پنج کشور تاسیس کننده این نهاد اضافه نشده است.

برچسب ها: بریکس ، روسیه ، مصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
چه عالی امیدوارم کشورهای عضو بیشتر و بیشتر شود
آخرین اخبار