رشد سرانه انواع تسهیلات اعطایی به دانشجویان علوم پزشکی کشور

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت گفت: وام تحصیلی بیشترین متقاضی را در میان دانشجویان دارد.

علی اکبر محمدی، گفت: صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت براساس اساسنامه، وظیفه دارد که به دانشجویان مستعد و بی بضاعت کشور در قالب ۱۷ مورد، خدمات و تسهیلات ارائه دهد.

وی با بیان این که خدمات حوزه رفاهی دانشجویان هرساله در چارچوب اعتبارات مصوب از سوی سازمان برنامه و بودجه، طرح ریزی می‌شود، خاطرنشان کرد: مهمترین ماموریت‌های صندوق بر اساس قانون و اساس نامه، در چهار بخش طبقه بندی شده که اولین ماموریت «اعطای تسهیلات به دانشجویان مستعد و کم بضاعت و عموم دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور» و دومین مورد، «ایجاد زمینه لازم برای خودکفایی و استقلال مالی صندوق رفاه» است، همچنین «کمک به نگهداری و بهسازی خوابگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور» و «کسب درآمد اختصاصی از محل باز پرداخت وام‌های اعطا شده» نیز ماموریت بعدی صندوق رفاه هستند که در راستای ارائه خدمات رفاهی به دانشجویان پیگیری می‌شود.

محمدی با تاکید بر این که سرانه انواع تسهیلات اعطایی به دانشجویان علوم پزشکی نسبت به دوسال گذشته با رشد مطلوبی همراه بوده، تصریح کرد: برای مثال در حوزه اعطای وام تحصیلی مجردی به نسبت سال ۱۴۰۰ حدود ۵۸ درصد، وام تحصیلی متاهلی ۴۳ درصد، وام سه برابری مجردی ۵۷ درصد و وام سه برابری متاهلی ۴۲ درصد و تسهیلات اولاد ۱۰۰ درصد، وام ضروری دانشجویان مقطع کاردانی تا دکترای حرفه ای، ۶۷ درصد و وام ضروری دستیاری و دکتری تخصصی، حدود ۳۳ درصد رشد داشته اند.

وی ادامه داد: همچنین وام ضروری دو برابری ۱۵۰ درصد، وام ضروری سه برابری ۱۵۰ درصد، وام تجهیزات الکترونیک حدودا ۳۳ درصد و بیمه تامین اجتماعی دستیاران نیز ۵۸ درصد رشد داشته اند. در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل تر یعنی سال ۱۴۰۰، وام ازدواج ۱۵۰ درصد و وام فرزندآوری ۱۰۰ درصد و وام شهریه تخصصی در مقطع PHD، حدودا ۶۰ درصد، رشد داشته اند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت دراین خصوص اضافه کرد: وام ودیعه مسکن برای دانشجویان علوم پزشکی، در گروه یک که دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در تهران هستند، ۱۷ درصد و در گروه دو که دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در مراکز استان هستند، ۲۰ درصد و در گروه سه که سایر دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی را شامل می‌شود، ۲۵ درصد نسبت به سال تحصیلی گذشته رشد داشته است.

محمدی با بیان این که براساس تسهیلاتی که از نظر قانونی برعهده صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت است، پرونده سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ بسته شده است، اظهار کرد: رشد تسهیلات اعطایی صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در سال تحصیلی جاری نسبت به سال تحصیلی گذشته، ۵۰ درصد بوده است و از میزان ۳۸۰ میلیارد تومان به ۵۷۵ میلیارد تومان در سال تحصیلی جاری رسیده است که با احتساب تسهیلات اعطایی به دستیاران و دانشجویان دکترای تخصصی این میزان به ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

حمید رئیسی، معاون تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت نیز بیان کرد: سال تحصیلی بر اساس قانون از مهر تا مرداد سال بعد را در برمی گیرد، از این رو پرداخت تسهیلات برای دانشجویان در دو بخش ترم اول و ترم دوم انجام می شود.

وی افزود: یکی از مشکلات ما در اعطای تسهیلات این است که ترم دوم در دو سال مالی قرار می‌گیرد و مسائلی را از قبیل پرداخت‌ها و انتظار دانشجویان به وجود می‌آورد که امیدواریم با اطلاع رسانی به موقع دانشگاه‌ها حل شود.

وی با اشاره به ۱۷ نوع تسهیلات اعطایی صندوق رفاه دانشجویان، اظهار کرد: وام تحصیلی بیشترین متقاضی را در میان دانشجویان دارد و از میزان ۵۷۵ میلیارد تومان وام اعطایی، ۳۰۲ میلیارد تومان وام تحصیلی اعطا شده و مابقی آن به سایر وام‌ها اختصاص یافته است.

معاون تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با اشاره به این که تمامی فرآیند اعطای وام به دانشجویان به صورت تمام الکترونیک انجام می شود، خاطرنشان کرد: از زمان ثبت نام دانشجو و بارگذاری مدارک و رسیدگی صندوق رفاه دو هفته زمان می‌برد و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز پرداخت وام ها، مبلغ وام در مدت سه روز به حساب دانشجو واریز می‌شود.

وی از اعطای وام به دستیاران و دانشجویان دکترای تخصصی به عنوان یکی از فعالیت‌های مثبت صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در سه سال اخیر نام برد و گفت: این وام برای دانشجویان مجرد ۱۰ میلیون تومان و برای دانشجویان متاهل ۲۰ میلیون تومان است که با هماهنگی یکی از صندوق‌های قرض الحسنه ۲۰ هزار دانشجوی دستیاری و دکترای تخصصی وام دریافت کردند.

معاون تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت ادامه داد: بیمه تامین اجتماعی جهت درمان و سنوات خود و خانواده دستیاران برای اولین بار در طول تاریخ وزارت بهداشت ایجاد شد و بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ دستیار از آن استقبال کردند.

او درخصوص بیمه تکمیلی برای دستیاران و دانشجویان دکترای تخصصی، عنوان کرد: بیمه تکمیلی مورد استقبال واقع شد و در راستای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده خدمات درمان ناباروری هم به این بیمه تکمیلی اضافه شد.

وی گفت: در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت، وام فرزندآوری هم بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته و از ۳ میلیون تومان به ۶ میلیون تومان رسیده است. همچنین بیش از ۹۶ درصد درخواست دهندگان وام ازدواج توانسته اند وام خود را دریافت کنند و باقی افراد به دلیل عدم تکمیل مدارک امکان دریافت وام را نداشتند.

به گفته معاون تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، سرانه وام ازدواج از ۱۰ میلیون تومان به ۲۵ میلیون تومان رسیده و تعداد وام گیرندگان از ۱۳۶۹ نفر به ۱۶۷۹ نفر افزایش پیدا کرد و در مجموع میزان پرداختی وام ازدواج به دانشجویان علوم پزشکی از ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان سال در تحصیلی گذشته به ۴۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان سال در تحصیلی جاری رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش ودیعه مسکن در سال تحصیلی گذشته، ۱۳۲۹ نفر در مجموع ۶۴ میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن دریافت کردند و در سال تحصیلی جاری ۱۴۵۲ نفر در مجموع ۸۵ میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن دریافت کرده اند که ۳۱ درصد رشد داشته است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار