ابلاغ دستورالعمل کنترل آب‌های سطحی به دستگاه‌های مسئول

مدیرکل بحران شرکت منابع آب ایران گفت: دستورالعمل کنترل آب‌های سطحی (سیل) به دستگاه‌های مسئول ابلاغ شده است.

سیف اله آقابیگی در پنجمین جلسه مدیریت بحران شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که سیل با حدود ۴۱ درصد رخداد از کل مخاطرات، بعد از زلزله بیشترین رخداد مخاطرات طبیعی را در کشور داراست.

مدیرکل مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران می گوید: سیل با وجود اینکه تنها سه درصد از تعداد تلفات جانی مخاطرات طبیعی را در کشور به خود اختصاص داده است، اما میزان خسارت اقتصادی سیل به مراتب بالاتر از تلفات جانی ناشی از آن است و نزدیک به %۳۰ از کل خسارت‌های مخاطرات طبیعی ناشی از سیل است.

او با تاکید بر لزوم توجه جدی به برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح گفت: برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح بر اساس بند ب ماده ۴ قانون مدیریت بحران کشور سندی است که سازمان مدیریت بحران با مشارکت کلیه دستگاه‌های مسئول موضوع ماده ۲ این قانون، با رعایت قوانین و مقررات در چهارچوب سند راهبرد ملی مدیریت بحران تهیه و اهداف ویژه کاهش خطر حوادث و سوانح را به همراه اقدامات مربوطه بیان می‌کند.

آقابیگی می گوید: در راستای اجرای بند (پ) ماده ١٤ قانون مدیریت بحران کشور، ایجاد ساز وکارهای لازم برای کنترل آب‌های سطحی(سیل) در سطح ملی و استانی تحت عنوان دستورالعمل کنترل آب‌های سطحی(سیل) با پیشنهاد وزات نیرو در ستاد ملی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران به تصویب رسیده و به دستگاه‌های مسئول ابلاغ شده است.

به گفته او، در این دستورالعمل ارائه و نحوه‌ انجام مسئولیت‌ها و شفاف‌سازی روابط میان متولیان و ذی مدخلان موضوع کنترل سیل در سطح ملی و استانی در دستورالعمل کنترل آب‌های سطحی (سیل) مشخص و تفکیک شده و انتظار می‌رود شرکت‌های آب مطنطقه‌ای قبل از وقوع بحران بر اساس وظیفه قانونی و با حکم قضایی نسبت به دستگاه‌هایی که وظیفه خود را انجام نمی‌دهند، اقدام کنند.

آقابیگی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از خسارات سیلاب تمامی دستگاه‌ها باید پای کار بیایند، گفت: در سیلاب‌های اخیر استان اردبیل مشخص شد که تصرف به حریم و بستر و کشاورزی درختکاری در حاشیه رودخانه در هنگام سیل موجب بستن گلوگاه‌های آب شده و اتفاقات تلخی را رقم زد.

مدیرکل مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به کاهش چشمگیر بارندگی‌ها نسبت به سال آبی گذشته و بلند مدت می گوید: امسال شاهد پدیده نادر در استان اردبیل تحت عنوان جمع شرایط متناقض خشکسالی و سیلاب بودیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.