«سن» مناسب بازنشستگی از نظر مردم: زنان ۴۸ و مردان ۵۵ سالگی

مرکز پژوهش‎‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی نگرش مردم به صندوق‌های بازنشستگی و ابعاد مختلف اصلاحات آن را مورد بررسی قرار داده است.

مرکز پژوهش‎‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی نگرش مردم به صندوق‌های بازنشستگی و ابعاد مختلف اصلاحات آن را مورد بررسی قرار داده است که نتایج حاصل از این گزارش حاکیست میانگین سن مناسب مردان برای بازنشستگی از نظر مردم ۵۵ سالگی و برای زنان ۴۸ سالگی برآورد شده است. همچنین ۶۲.۲ درصد از مردم «مستمری بازنشستگی» را به عنوان منبع درآمد خود در دوران سالمندی در نظر گرفته‌اند. 

در ایران ۱۸ صندوق بازنشستگی وجود دارد که در مجموع حدود ۲۳.۶ میلیون مشترک مستمری‌بگیر اصلی را تحت پوشش قرار داده‌اند؛ بر اساس آخرین آمار منتشر شده (سال ۱۳۹۹) حدود ۱۷.۹ میلیون نفر مشترک اصلی سازمان تأمین اجتماعی، حدود ۲.۵ میلیون نفر اصلی صندوق بازنشستگی کشور، حدود ۱.۵ میلیون نفر مشترک اصلی صندوق روستائیان و عشایر و ۱.۱ میلیون نفر مشترک اصلی صندوق تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح هستند. از تعداد مشترکان سایر صندوق‌های بازنشستگی دستگاهی اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، اما براساس آخرین آمار‌ها در سال‌های اخیر، تعداد مشترکان آن‌ها در مجموع حدود ۷۰۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

این درحالیست که نظام تامین اجتماعی و به طور خاص صندوق‌های بازنشستگی در ایران با مشکلات متکثر و البته پیچیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند که هر سه وجه تشکیل‌دهنده آن یعنی بیمه‌شده، کارفرما و دولت را درگیر و طی سالیان اخیر به دلیل وابستگی این صندوق‌ها به بودجه دولت ابعاد گسترده‌ای پیدا کرده است به‌گونه‌ای که ابلاغ سیاست‌های کلی تامین اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری در فروردین ماه سال گذشته و نیز تاکید موکد ایشان در سیاست‌های برنامه هفتم توسعه بر استقرار نظام جامع تامین اجتماعی نشان از اهمیت ساماندهی این حوزه دارد.

براساس ارزیابی مطابق با بررسی‌های صورت گرفته توسط کمیسیون اجتماعی مجلس چالش‌های موجود در این حوزه در دو بخش «مدیریت و راهبری صندوق‌ها» و «چگونگی تأمین کسری منابع مالی این صندوق‌ها در سطح مدیریت کلان کشور» مطرح است.

در سال‌های اخیر، مشکلات و چالش‌های صندوق‌های بازنشستگی در کشور به یکی از چالش‌های جدی نظام حکمرانی تبدیل شده است، به طوری که بسیاری از کارشناسان و مـسئولان مربوطه نسبت به پیامد‌های این بحران هشدار داده‌اند. تداوم وضعیت فعلی ممکن است برخی صندوق‌ها را با مشکل جدی مواجه کند. از این رو به نظر می‌رسد تدوین و اجرای اصلاحات بنیادین در نظام بازنشستگی کشور، امری اجتناب‌ناپذیر است. برای این منظور طرح‌ها و ایده‌های مختلفی از سوی کارشناسان و خبرگان این حوزه مطرح شده است.

اجرای طرح‌ها و ایده‌ها بدون در نظر گرفتن افکار عمومی و پیامد‌های پیش‌بینی نشده، ممکن است چالش‌های جدی سیاسی، اجتماعی و امنیتی به دنبال داشته باشد.

در این گزارش که توسط دفتر افکارسنجی ملت با همکاری دفتر مطالعات بخش عمومی و دفتر مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی انجام شده است، نگرش مردم به صندوق‌های بازنشستگی و ابعاد مختلف اصلاحات آن مورد بررسی قرار گرفته است؛ داده‌های این گزارش از ۱۷ تا ۲۷ دی ماه سال ۱۴۰۱ گردآوری شده و جامعه آماری پیمایش، همه افراد ۱۸ سال و بیشتر در کل کشور بوده‌اند؛ پیمایشی که تعداد ۱۲۰۰ پرسشنامه به صورت تلفنی و با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده متناسب با جمعیت گردآوری شده است.

ضرورت بیمه بازنشستگی

براساس این یافته‌ها، از نظر ۸۵.۵ درصد لزوم داشتن بیمه بازنشستگی خیلی زیاد یا زیاد است، درحالی که ۶.۶ درصد ضرورت داشتن بیمه را کم یا خیلی کم عنوان کرده‌اند.

سن مناسب برای بازنشستگی مردان و زنان از نظر مردم

میانگین سن مناسب مردان برای بازنشستگی از نظر مردم ۵۵ سالگی و سن مناسب زنان ۴۸ سالگی برآورد شده است.

همچنین ۶۲.۲ درصد از مردم «مستمری بازنشستگی» را به عنوان منبع درآمد خود در دوران سالمندی در نظر گرفته‌اند. ۱۶.۷ درصد نیز «درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در ملک و بازار» را در نظر دارند. ۲۴.۴ درصد هم گفته‌اند هیچ منبع درآمدی را برای دوران سالمندی خود در نظر نگرفته‌اند.

وضعیت مالی صندوق‌های بازنشستگی

از نظر ۳۱.۸ درصد از مردم وضعیت صندوق‌های بازنشستگی از لحاظ مالی خوب یا بسیار خوب است؛ در حالیکه ۲۲.۳ درصد وضعیت را بد و ۲۵.۶ درصد آن را بحرانی می‌دانند. ۲۳.۷ درصد از آن‌ها علت این وضع بد و بحرانی را مدیریت ناکارآمد صندوق‌ها، ۲۲ درصد فساد مالی، ۲۰.۴ درصد بی‌ثباتی اقتصادی در کشور، ۱۹ درصد عملکرد نامناسب دولت و ۴.۴ رصد افزایش تعداد بازنشستگان می‌دانند.

تمایل بازنشستگان به ادامه اشتغال در صورت نبود محدودیت سنی

بیش از نیمی از بازنشستگان (۵۳.۲ درصد) اذعان کرده‌اند که اگر در زمان بازنشستگی خود محدودیتی برای سن وجود نداشت، مایل به ادامه اشتغال بودند، اما ۴۰.۳ درصد از آن‌ها تمایلی به ادامه اشتغال نداشتند.

ادراک از وضعیت مالی در صورت تعویق بازنشستگی

۴۲.۷ درصد از بازنشستگان معتقدند اگر دیرتر بازنشسته می‌شدند وضعیت مالی خانواده‌شان بهتر بود، درحالیکه ۱۴.۹ درصد معتقدند در چنین شرایطی وضعیت‌شان بدتر می‌بود. ۳۸.۳ درصد نیز گفته‌اند وضعیت مالی‌شان فرقی نمی‌کرد.

مهم‌ترین دلیل اشتغال مجدد پس از بازنشستگی

مهم‌ترین دلیل اشتغال مجدد بازنشستگانی که پس از بازنشستگی در شغل دیگری فعالیت داشته‌اند، «کافی نبودن حقوق بازنشستگی» عنوان شده است.

ارائه خدمات درمانی؛ مهم‌ترین مشکل بازنشستگان با صندوق‌های خود

بیش از نیمی از بازنشستگان (۵۵.۶ درصد) مهم‌ترین مشکل خود در ارتباط با صندوق‌های بازنشستگی را به غیر از مشکل مالی، در زمینه خدمات درمانی می‌دانند.

مبنای محاسبه حقوق بازنشستگی

به طور متوسط بازنشستگان معتقدند میانگین حقوق ۴ سال و ۴ ماه آخر خدمت باید مبنای محاسبه مستمری بازنشستگی قرار گیرد.

احتمال بیمه‌پردازی در آینده

نیمی از افرادی که هرگز تجربه پرداخت بیمه نداشته‌اند (۵۰.۳ درصد) اصلا احتمال نمی‌دهند در چند سال آینده خود را بیمه بازنشستگی کنند و ۲۴.۳ درصد احتمال آن را کم می‌دانند، در حالیکه ۱۷.۷ درصد به میزان زیاد یا خیلی زیادی احتمال می‌دهند که در آینده خود را بیمه کند.

تمایل به پرداخت به در صورت اختیاری بودن

۸۳.۷ درصد از افرادی که دارای تجربه پرداخت بیمه هستند معتقدند اگر بیمه بازنشستگی اختیاری بود باز هم خود را بیمه می‌کردند، در حالی که ۱۲.۹ درصد اذعان داشتند در صورت اختیاری بودن بیمه بازنشستگی، خود را بیمه نمی‌کردند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
این نظر بازنشستگان سالهای گذشته است ، نه نظر کارگران و کارمندانی که 30 سال تمام از سلامتی اعصاب و جسمشان مایه گذاشته اند، اکثرا این بازنشستگان از حقوق خود ناراضی هستند و این نظرات را می دهند
Iran (Islamic Republic of)
عزت الی
۱۴:۲۲ ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
باید نظر کارمندان و کارگران رو بپرسی نه نظر مردم .مگه مردم به جای کارمند و کارگر کار میکنند که نظروشون با ملاک قراردادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
الان که میخواد سن بازنشستگی رو ۶۵ بکنن کم کم با بالا رفتن تورم و کمبود پول سن بازتشتگی هم همینطور بالا میره تا آخر عمر بیمه پرداخت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
اینقدر کار کنید تا جونتون درآد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
غلط کرد هرکی گفت مردم میگن برو حتما زیر بادکولر هستی 30سالم زیاده
Iran (Islamic Republic of)
داوود
۱۸:۰۲ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
چرته‌.نظرمردم نی..چطوریارو۲۰سال کارسخت وزیان اور....حالا دیه ادم شین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
شغلهای یدی زودتر باید بازنشست بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
بله کار افرادی که بیش از 104 سال عمر می کنند

با کسانی که تقریبا 65سال یکی می دانید ؟؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
با توجه به امید به زندگی ما که سی سال کمتر از اروپا و آمریکاست مردا باید بتونن تو 45 سالگی با هر تعداد روز بازنشسته بشن
البته اگه کسی خودش خواست سی سال رو پر کنه میتونه به کار ادامه بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
25سال کاربا ۳۰ روز حقوق بازنشست کردن از همه بهتر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
کارمندا۳۰سال..کارگر۲۰سال...که سخت وزیان اوره. هرسالی ۱سال ونیم حساب میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
مرکز پژوهش‎‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی نگرش مردم به صندوق‌های بازنشستگی و ابعاد مختلف اصلاحات آن را مورد بررسی قرار داده است که نتایج حاصل از این گزارش حاکیست میانگین سن مناسب مردان برای بازنشستگی از نظر مردم ۵۵ سالگی و برای زنان ۴۸ سالگی برآورد شده است.
Iran (Islamic Republic of)
فرزند چهارم که کپن نداشت
۰۵:۵۷ ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
پدر من الان ۶۱ سالشه و همه عمرش یا کارگری کرده یا کشاورزی و بیشترش رو حاشیه خلیج فارس بوده هیچوقت یادم نمیاد مثل بعضیا خوشی کرده باشه تا چند وقت پیش منتظر بودیم شصت ساله که شد بازنشسته بیمه کشاورزی و عشایر بشه و کمک زندگیش بشه ولی سن بازنشستگی شد ۶۵سال!!!! و همچنان باید حق بیمه پرداخت کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
کی میاد سن رو 55 سال اعلام کنه همون 50 سال هم زیاده
30 سال کار کنی و 30 سال هم در پیری نفس بکشی
Iran (Islamic Republic of)
فریادعدالت
۲۳:۳۵ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
به نظر خودم
شغل کارگران ساختمانی با20سال سابقه و 50سال سن
یاحداقل 10سال و 55سال سن واسه بازنشستگی عادلانه است
اصلا چرادولت مشآغل کارگران ساختمانی را جز مشاغل سخت وزیان آور لحاظ نمیکند؟
به دور از عدالت و انصاف هست.
Iran (Islamic Republic of)
فریادعدالت
۲۳:۳۱ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
نوع شغل بسیار مهم است
مثلا واسه شغل کارگران ساختمانی در هر حرفه ای (بنا-کاشی کار-سفیدکاروغیره)حداکثرسن بازنشستگی با سن50سال و20سال
یا55سال و حداقل10سال
عادلانه ترین و انسانی ترین
تصمیمی هست که مسئولین باید بگیرند.
آخه چرا این شغل صوگد درصد سحت و زیان آور از همه لحاط و فوق العاده پرخطر چرانباید جز مشاغل سحت وزیان آور لحاظ شود؟
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۶ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
مردم غلط کردن با شما ،هر کس از امسال خواست بره سرکار قانون بزارن که سن بازنشستگی ۳۵ ساله ،ما اعصاب نداریم اضافه واسه کارفرما کار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۲ ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
کاملا درسته این غش در معامله یا بیع است. و از نظر اسلام باطل
چون ما زمان استخدام با ۳۰ بوده نه بیشتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
به نظر بنده این نظرسنجی کذب محض است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
مرکز پژوهشهای مجلس اگه وقت داره در مورد این گرانبهای سرسام آور هم یک نظرسنجی وراه حل بده !ببینه مردم نظرشون چیه موافقم یامخالف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
بازنشستگی چیه برادر
اینجا همه رو محترما میندازن بیرون و دریافتیشون نصف تا یک سوم میشه و به جیب شاغلین و مدیرایی میره که بجای کار دنبال جور کردن مدرک فوق لیسانس رفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
این مردمی که همیشه میگید کیا هستن همیشه هم نظرشون با شماها یکیه
برای تصویب این قانون کذایی توسعه هفتم این نظرسنجی های دروغ را اعلام میکنید تا آروم آروم مردم را آماده یه بدبختی دیگه بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
همین صفحه یک نوع پژوهش هست ببینید چند در صد رضایت به قانون جدید دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
چرا حقیقتها را نمیگویید که این حقوقها با مخارج زندگی نمیخواند شما حقوق را با این ابر تورم همسان‌ سازی کنید اشتغال و درآمد صندوقها زیاد میشه با رشد تکنولوژی از کارمندان صندوقها کم کنید و به کارگران بیفزایید.نمیتوانید مشکلات را حل کنید فشار روی قشر ضعیف جامعه آوردید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
افزایش سن بازنشستگی باید رضایت دو طرفه باشد هم کارمند موافق ادامه کار باشد و هم سازمان از ادامه خدمت کارمند یا کارگر رضایت داشته باشد و گرنه بی انگیزگی و پایین آمدن راندمان کار می شود ، که باعث ضرر وزیان سازمان یاشرکت و از طرفی نارضایتی کارمند می گردد.
-
ناشناس
۱۶:۲۲ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
با 30سال سابقه بیمه و 50سال سن برای بازنشستگی فعلا" خوب ، سن بازنشستگی بیشتر شود ، بیکاری و نارضایتی بخصوص برای جوانان بیشتر می شود
Iran (Islamic Republic of)
کارمند
۱۶:۱۶ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
این نظرسنجي کاملآ کذب ودروغ است .مگرمیشود من کارمند یا بازنشسته‌ یا کارگر تایید کنم که میانگین ۴ سال و۴ ماه آخر مبنای محاسبه پرداخت حقوق بازنشستگی باشد .غیر از دولت وصندوقهای بازنشستگی هیچ کس موافق این امر نیست .
Iran (Islamic Republic of)
کارمند
۱۶:۱۶ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
این نظرسنجي کاملآ کذب ودروغ است .مگرمیشود من کارمند یا بازنشسته‌ یا کارگر تایید کنم که میانگین ۴ سال و۴ ماه آخر مبنای محاسبه پرداخت حقوق بازنشستگی باشد .غیر از دولت وصندوقهای بازنشستگی هیچ کس موافق این امر نیست .
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۶:۱۴ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
ما که با 30 سال سن هنوز یکماه بیمه هم نداریم احتمالا 90 سالگی بازنشست بشیم اونم از روی ناتوانی
Iran (Islamic Republic of)
فرزند چهارم که کپن نداشت
۰۶:۰۱ ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
داداش ما با این حجم فشار زندگی همین چند سال دیگه زنده باشیم خیلی حرفه ؛من امید ندارم صدای بچم رو بشنوم از بازنشستگی حرف میزنی شما!!؟
دوسال سربازی بیمه ریختن به حسابمون ولی میگن سابقه حساب نمیشه:)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
سی سال سابقه بیمه و 50سال سن برای بازنشستگی کافی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
مردم اگر کارکنان دولت یا... باشند همچین نظری ندارند که در سن 55 سالگی بازنشسته شوند. فعلا" 30سال با سن 50سال در ایران برای بازنشستگی کافی است ، زمینه را مساعد کنید برای اشتغال جوانان
Iran (Islamic Republic of)
کارگر
۱۵:۵۷ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
این نظر را باید از من بپرسند نه از مردمی که کار آزاد دارند . به نظر من باید شرایط کار و جسمانی طرف مد نظر قرار بگیره و حقوقی که دریافت میکنه . چرا باید یک کارگر در شرایط سخت کار کنه ، اونوقت یکی دیگه سودشو ببره
Iran (Islamic Republic of)
ع ص
۱۵:۳۹ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
مردم نباید که نظر بدهند ،بلکه این کارمندان هستند که بایستی از آنها نظرپرسید که آیا بااین وضع اوضاع می توانند ادامه بدهند یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
سی سال کمتر از متوسط عمر هر کشور باید بازنشسته بشن
Germany
ناشناس
۱۴:۵۲ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
چرا حق اولاد اینقدرکممه توی این بی‌پولی وگروهی ونابود کار حداقل حق اولاد روزیادش کنید!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
خانواده ها و فرزندان بازنشسته ها رو هم نابود کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
هر سنی با سی سال سابقه بیمه
Germany
ناشناس
۱۴:۵۱ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
چ خبره ده سالم زیاده!!!
Iran (Islamic Republic of)
فرزند چهارم که کپن نداشت
۰۶:۰۳ ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
اون وقت پدر من که کشاورزه و از ۵۰ سالگی تازه پرداخت حق بیمه رو شروع کرده ۸۰ سالگی بازنشسته بشه!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۴:۲۵ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
قانون بازنشستگی بایدکلادرکل جهان تغییرکنه وبجای بی عدالتی وبی قانونی فعلی طبق عدالت باشه :
شرایط جسمی افرادمختلف است به همین دلیل برخی بسیاردیرتروبرخی زودترازکارافتاده میشوندآیاکسی که میتواندبراحتی تاسن80یا85سالگی کارکندبایددرسن55سالگی بازنشسته شود؟آیااین ظلم به بقیه نیست؟
این برضدعدالته ""
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
بی خیال غفار جان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
بورس
۱۶:۰۶ ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
اینقدر منطقی حرف نزن غفار جان با انیشتین اشتباه میگیرنت برا شما تا 80سالگی کار کنه بعد اینهمه سال کلی پول بیمه داده چی میشه اصلا الان مردم تا 55سال زنده میمونن !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
در اینده با توجه به نبود نیروی کار و پیر شدن جامعه عملا تامین اجتماعی در پرداخت حقوق به بازنشسته ها به مشکل میخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
حقوق بازنشستگی خیلی کم است و برای کسانی که کارگر ساختمانی هستند واقعا بعد از ۵۵ سال دیگر توان کار ساختمانی ندارند اخه یه فرد ۵۵ ساله چطور برود بالای داربست ۱۵ طبقه چطور در ارتفاع زیاد کار کند کار ساختمانی همه اش کار در ارتفاع است و مسئولین باید برا این موضوع یه فکری بکند
واقعا من وقتی می بینم یه فرد ۶۰ ساله رو داربست ساختمان میلرزد و مجبور است گریه ام میگیره واقعا گریه داره مسئولین بیمه یه فکری بکنند کارگر ساختمانی مخرب ترین شغل ناامن ترین شغل و سخت ترین و وقت گیرترین و کم درامد ترین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
نوع شغل مهم است کارمند بانک یا شهرداری باشی یا کارگر معدن زغال سنگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
به هیچ عنوان افزایش سن قابل قبول نیست پیرشدیم تو این مملکت .فکر میکنم به بازنشستگی نمیرسیم..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
دوستانی که این نظرات را می دهند شغل های وجود دارد که همه دوازده ماه سال در خط تولید است لطفاً نظرات را از کارشناسان و کارگران خطوط تولید بپرسید ..لازم به ذکر است که میزان مصرف گوشت و شیر و لبنیات یک ایرانی را با سایر کشورها مقایسه بفرمایید سپس نظر بدهید خیلی از کارگران ناهار و یا غذای مناسب ندارند و کارهای سخت انجام میدهند
Germany
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
بازنشستگی باید ۵۵ سالگی باشه
حقوق های دولتی هم بالای ۷۰۰ دلار تا هزار دلار مثل ترکیه و عراق
یارانه های پنهان هم قطع شه
این جوری فقر کمتر میشه
دولت دو برابر فروش نفت یارانه پنهان میده
اتدازه بودجه دولت حقوق بازنشسته و کارمند
یعنی بالای ۱۶۰ میلیارد دلار!
با بودحه یارانه پنهان میشه حقوق کارمندان و نظامیان و بارنشستگان رو داد و باقی هم خرج زیر ساخت های شهری و حمل و نقل عمومی کرد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
حقوق بازنشستگان با توجه به شرایط زندگی و سن و سال و عواقب پیری نه تنها نباید کمتر بلکه باید بیشتر از شاغلین باشه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۴۳ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
۵۵سال مناسبه اگه کسی عمرش کفاف بده حالا که سن مرگ میر امید به زندگی رسیده به سی سال یا سکته میکنن یا خود کشی کسری بودجه رو میشه از دزدی ها واختلاصها دراورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
کمتر حرف مفت بزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
در ایران ما بازنشستگی نداریم،بعداز بازنشستگی هم باید کار کرد تا وقتی که بمیریم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
خواهشاً برید به اعتراضات صنفی و خواسته های کارگران و کارکنان نیروگاه برق شهدای پاکدشت رسیدگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
وقتی تورم کشوری بالاست و سالیانه ارزش پول ملی آن از نصف کمتر میشود چطور مبنای محاسبه حقوق بشود 4 سال و 4 ماه بشود بهتر است معافیت های صندوقهای بازنشستگی را حذف یا کمتر کنید همین الان تعداد قابل ملاحظه ای از پرداخت حق بیمه به این صندوقهای بازنشستگی به قول شما ورشکسته معافند!!!؟
Iran (Islamic Republic of)
رز
۱۰:۲۳ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
از تعطیلی دو روز پایان هفته چه خبر؟
Iran (Islamic Republic of)
سپهر
۱۰:۲۲ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
چرا دورغ میگید کدوم نظر سنجی بود که میگید حرف مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
حقوق های ابرنجومی ومن درآوردی مدیران مسئولین ونمایندگان را بر اساس عدالت کنید تا با کمبود اعتبار مواجه نشوید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
صندوقهای بازنشستگی روند وقوانین نامعقول وناعادلانه ای دارند که در آینده بحران ساز است،واگر بخواهند از منابع ملی و سرمایه ملت جورش را بکشند،ظلم در حق کسانی میشود که کمتر یا اصلا بهره ای نبرده اند،اگر ثروت کشور عادلانه تقسیم شود هر کس میتواند حتی در صورت بیکاری،زندگی در حد نصف متوسط جامعه ایران داشته باشد،بهتر است حق بیمه افراد را به نرخ روز دستمزد پس دهند و مبالغ وخدمات دریافتی را از آن کسر کنند،وصندوقها برچیده شود و مانند قدیم هرکس خودش برای ایام پیری پس انداز کند یا به زندگی نصف متوسط قناعت کند.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۰۸ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
حالا باید دید نظر دولت چی سن بازنشستگی مردان و زنان این نظر مردم به گفت دولت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
برای کسانیکه در اورژانس بیمارستانها بصورت شیفت در گردش کار میکنند ،واقعا بیش از ۲۰ سال کار کردن ظلم است،ظلم هم به خود انها و هم به خانواده هایشان...ولی کیست که دلش بسوزد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
تازه شما کارمند تون اونقد زیاده که شیفت بندی می کنید

ولی کارمندان مظلوم شرکت ملی پست نه در کرونا تعطیل بودند و نه در این دو روز گرما و چون نیروی انسانی آن بسیار کم است حتی مرخصی هم نمی روند چه رسد به شیفتی شدن کارشان
Iran (Islamic Republic of)
کارگر
۱۴:۲۶ ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
موافقم حق مشاغل سخت وزیان آور رو ضایع نکنید وسنگ ندازین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
هر چی هست و نیست صدها هزار بازنشسته فعلا نمیتونن بعد از سی سال کار و پرداخت حق بازنشستگی طبق قانون با این به حساب حقوق حتی خانواده خودشون رو به یه زیادت مشهد ببرن و مردان نجومی بگبر قانون هم که اصلا صحبتش رو نمیشه کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
مثل همیشه بازم میخواهید برا قانون چرتی که دادن از مردم مایه بزارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
چی میگی تو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
مثل همه جای دنیا سن بلزنشستگی رو شصت سال تعیین کنید
البته هرچه سابقه بیشتر حقوق بازنشستگی بیشتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
مرکز پژوهش‎‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی نگرش مردم به صندوق‌های بازنشستگی و ابعاد مختلف اصلاحات آن را مورد بررسی قرار داده است که نتایج حاصل از این گزارش حاکیست میانگین سن مناسب مردان برای بازنشستگی از نظر مردم ۵۵ سالگی و برای زنان ۴۸ سالگی برآورد شده است. همچنین ۶۲.۲ درصد از مردم «مستمری بازنشستگی» را به عنوان منبع درآمد خود در دوران سالمندی در نظر گرفته‌اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
اجرای طرح‌ها و ایده‌ها بدون در نظر گرفتن افکار عمومی و پیامد‌های پیش‌بینی نشده، ممکن است چالش‌های جدی سیاسی، اجتماعی و امنیتی به دنبال داشته باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
باید سی سال کمتر از عمر متوسط باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
خیلیم عالیه
Iran (Islamic Republic of)
علی فتحی
۰۶:۳۷ ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
این نظرسنجي کاملآ کذب ودروغ است .مگرمیشود من کارمند یا بازنشسته‌ یا کارگر تایید کنم که میانگین ۴ سال و۴ ماه آخر مبنای محاسبه پرداخت حقوق بازنشستگی باشد .غیر از دولت وصندوقهای بازنشستگی هیچ کس موافق این امر نیست
آخرین اخبار