احداث ۷ واحد گلخانه‌ای بزرگ مقیاس در آذربایجان غربی

رئیس جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۷ واحد گلخانه‌ای بزرگ مقیاس به مساحت ۲۱۹ هکتار در استان احداث می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی در جلسه ستاد توسعه گلخانه‌های استان، با بیان اینکه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای بستر افزایش تولید محصولات صادراتی و رونق تجارت و کشاورزی در منطقه و همچنین افزایش بهره وری آب را فراهم می‌کند افزود: احداث ۷ واحد گلخانه‌ای بزرگ مقیاس به مساحت ۲۱۹ هکتار و مساحت مفید ۱۴۷ هکتار از ابتدای سال ۱۴۰۱ در سطح ۵ شهرستان ارومیه، خوی، نقده، پیرانشهر و پلدشت در دست اقدام است.
 
خسرو شهبازی افزود: برنامه ابلاغی توسعه گلخانه‌ها در سال ۱۴۰۲، به مساحت ۴۲ هکتار است.

این مقام مسئول اضافه کرد: گلخانه‌های استان به تعداد ۲۴۲ واحد در مساحت ۷۲.۴ هکتار احداث و مشغول تولید هستند و با اشتغالزایی ۷۲۰ نفر به صورت مستقیم و یک هزار و ۴۴۰ نفر به صورت غیر مستقیم فعالیت می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به محدودیت‌های اقلیمی و اجرای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه گلخانه‌ها باید با سرعت بیشتری گسترش یابد و توسعه کشت محصولاتی، چون سبزی و صیفی در مکان‌های مدیریت شده در دستور کار است.

شهبازی با تاکید بر لزوم ترویج کشت‌های نشایی و پیوندی در جهت کاهش مصرف آب در بین کشاورزان و توجه ویژه به تغدیه گیاهی محصولات گلخانه ای، باغی و زراعی، افزود: سالانه ۲۲ میلیون بوته نشا محصولات زراعی و گیاهان دارویی در استان تولید می‌شود که ۲۰ میلیون مربوط به بوته نشا محصولات زراعی و ۲ میلیون بوته نشا گیاهان دارویی است.

وی با تاکید بر لزوم کاهش بروکراسی اداری و و رفع مشکلات پیش روی اجرای طرح‌های بزرگ مقیاس گلخانه ای، افزود: نیازمند تسهیل‌سازی و حمایت‌های گسترده بانک کشاورزی هستیم چرا که توسعه با حمایت مالی گره خورده است و ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری تسریع کننده تحقق نهضت گلخانه‌ای است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.