مرمت حوض‌خانه عباس‌آقا در مهاباد آغاز شد

رئیس شورای اسلامی شهر مهاباد گفت: مرمت حوض‌خانه عباس‌آقا در این شهرستان با ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار آغاز شده است.

آرش شهابی رئیس شورای اسلامی شهر مهاباد گفت: طبق تفاهم‌نامه امضا شده با شهرداری مهاباد مرمت حوض‌خانه‌های این شهرستان با هزینه شهرداری انجام شده و پس از اتمام مرمت حوض‌خانه رستم‌بیگ، در گام دوم مرمت حوض‌خانه عباس‌آقا در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: مدت زمان پیش‌بینی شده برای مرمت این حوض‌خانه سه ماه بوده و در این مدت مرمت و بازسازی دیوار‌های بیرونی خانقاه شمزینان و ساماندهی داخل آن انجام می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر مهاباد گفت: امسال در مجموع بیش از ۱۰ میلیارد ریال برای مرمت و بازسازی حوض‌خانه‌ها و مساجد تاریخی مهاباد اعتبار پیش‌بینی شده است.

وی اضافه کرد: حوض‌خانه عباس آقا مهاباد نیز به شماره ۱۶۳۸۹ و در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی قرار گرفته است؛ این مکان تاریخی که می‌تواند پس از مرمت و بازسازی مکانی برای جذب گردشگر باشد.

شهابی گفت: این حوض‌خانه در داخل مسجد به همین نام و نزدیک مسجد «خانقای شمزینان» و این حوض‌خانه در مرکز شهر و در نزدیک چهار راه آزادی مهاباد واقع شده است.

وی تاکید کرد: حوض‌خانه عباس آقا مهاباد گنبدی آجری و اسلوب هشتی‌ها زیبایی خاصی به آن بخشیده و آب این حوض‌خانه از کوه‌های اطراف مهاباد تامین می‌شود که با استفاده از قنات به حوض‌خانه رسیده است.

شهابی یادآور شد: این بنا منتسب به «عباس‌آقا» پسر «بیرم‌آقا» که بزرگ خاندان دهبکری مهاباد است وی بخش زیادی از دارایی‌هایش را وقف امور خیریه کرده و مساجد عباس‌آقا، خانقاه شمزینان و درمانگاه خودکفایی مهاباد نیز در املاک وقفی وی احداث شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.