عملیات آبخیزداری در سطح ۳۵۰ هزارهکتار اجرا می شود

مدیرکل دفتر آبخیزداری سازمان جنگل ها گفت: برآورد می شود که تا پایان سال عملیات آبخیزداری در سطح ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزارهکتار اجرا شود.

آقای هوشنگ جزی مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: با توجه به اعتبار پیش‌بینی شده برآورد ما اجرای عملیات آبخیزداری در سطح ۳۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار هکتار است درحالیکه به لحاظ فنی و مطالعات انجام شده، توان اجرایی یک میلیون هکتار آبخیزداری را داریم.

 جزی افزود: در کل حدود ۴۰ میلیون هکتار مطالعات آبخیزداری داریم که در ۱۹ میلیون هکتار آن عملیات آبخیزداری انجام نشده است.

او ادامه داد: میزان اعتبارات آبخیزداری در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که نسبت به سال‌های گذشته کاهش نشان می‌دهد.

جزی اعتبارات سال ۱۴۰۱ در بخش آبخیزداری را ۱۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و  افزود: سال گذشته ۶۰ درصد این اعتبار برای آبخیزداری تخصیص یافت.

او ادامه داد: استان‌هایی مانند فارس، سیستان و بلوچستان و کرمان که دارای شاخص‌های بحرانی مانند سیل و خشکسالی هستند و بیشترین اعتبارات آبخیزداری را برای انجام عملیات دریافت می‌کنند.

مدیرکل دفتر حفاظت خاک و آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: به رغم اهمیت و تاثیرات عملیات آبخیزداری در حوزه آب و کشاورزی، اعتبارات متناسب با درخواست‌ها نیست.

به گفته او، امسال طبق برآوردها، هر هکتار آبخیزداری نزدیک به ۳.۵ میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

جزی درباره جایگاه آبخیزداری در برنامه هفتم گفت: به رغم تاکید در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در موضوع آب از طریق آبخوان‌داری و آبخیزداری، در برنامه هفتم ، صحبتی از آبخیزداری و تعهدات آن نشده در حالیکه در برنامه ششم، اجرای آبخیزداری در سطح ۱۰ میلیون هکتار هدفگذاری شد که حدود ۶۰ درصد آن با توجه به اعتبارات پرداختی، تحقق یافت.

او گفت: به دنبال آن هستیم با کمک مجلس، آبخیزداری در برنامه هفتم لحاظ شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار