اختصاص ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین به طرح جهش تولید دیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان برای اجرای طرح جهش تولید دیمزار‌ها در سال جاری اختصاص یافت.

محمد حسین عطایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: این طرح امسال برای سومین سال متوالی در اراضی کشاورزی دیم استان قزوین اجرا می‌شود.

این مسوول با بیان اینکه مساحت اراضی درنظر گرفته شده برای اجرای طرح جهش تولید نسبت به دوره قبل ۶۶ درصد رشد پیدا کرده است، گفت: این طرح در سال نخست اجرا ۳۲ هزار هکتار از اراضی دیم را پوشش داد و در سال دوم به ۷۲ هزار هکتار افزایش یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای اجرای این طرح، گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده از سطح ۱۲۰ هزار هکتاری درنظر گرفته شده برای اجرای طرح جهش تولید در دیم زارها، بیشترین میزان با ۶۵ هزار هکتار به کشت محصول استراتژیک گندم اختصاص می‌یابد.

وی در ادامه به سایر سطوح پیش بینی شده کشت محصولات در طرح جهش تولید اشاره کرد و گفت: در این طرح همچنین کشت جو در سطح ۲۴ هزار هکتار، عدس و نخود در ۱۲ هزار هکتار، دانه‌های روغنی در ۱۲ هزار هکتار و علوفه در ۶ هزار هکتار برنامه ریزی شده است.

کشت هزار هکتار گیاهان دارویی در قزوین

عطایی در ادامه با اشاره به قابلیت‌های بالای استان قزوین در زمینه کشت انواع گیاهان دارویی، گفت: کشت هزار هکتار گیاهان دارویی در مناطق مستعد نیز در قالب این طرح برنامه ریزی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزود: کشت گیاهان در سومین سال اجرای طرح جهش تولید در دیم زار‌های استان قزوین از مهر ماه امسال با کشت گندم و جو و همچنین حبوبات (عدس و لوبیا) و دانه‌های روغنی کلید می‌خورد.

این مسوول گفت: طرح جهش تولید در سال قبل ۱۷۰ روستای استان قزوین را تحت پوشش قرار داد و در قالب آن ۹ محصول مهم و استراتژیک در اراضی کشاورزی دیم کشت و تولید شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از طرح جهش تولید به عنوان برنامه‌ای برای پیاده سازی بهره وری در اراضی کشاورزی و گام بلند برای کمک به حفظ امنیت غذایی جامعه یاد کرد و گفت: کشاورزان مشارکت کننده در این طرح از حمایت‌های آموزشی، فنی و مالی بهره‌مند خواهند شد.

این مسوول در ادامه اظهار کرد: نسبت به تامین بذر و کود مورد نیاز کشاورزان در این طرح اقدام می‌شود و همچنین پیش بینی شده تا با ارایه تسهیلات مناسب از بهره برداران اراضی کشاورزی که در این طرح مشارکت دارند، حمایت شود.

وی اظهار کرد: پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تامین معیشت روستاییان و اشتغالزایی جوانان از دیگر اهداف اجرای طرح جهش تولید در دیم زار‌ها به شمار می‌رود.

استان قزوین دارای ۴۸۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار