تحقق ۹۰ درصدی برنامه الگوی کشت در آذربایجان غربی

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: حدود ۹۰ درصد برنامه الگوی کشت در سطح ۷۲۰ هزار هکتار در سال زراعی جاری محقق شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: نزدیک به ۹۰ درصد برنامه الگوی کشت ابلاغی در سطح ۷۲۰ هزار هکتار در سال زراعی جاری محقق شده است.

خسرو شهبازی افزود: این برنامه در سطح ۳۰۲ هزار و ۱۲۶ هکتار از اراضی آبی و ۴۱۶ هکتار از اراضی دیم به شهرستان‌ها ابلاغ و اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: با اجرای الگوی کشت می‌توان از تولید بی‌رویه محصول که برای آن بازار وجود ندارد یا کاهش و کمبود محصول در کشور جلوگیری به‌عمل آورد. الگوی کشت حتی در استفاده درست از منابع آبی نیز می‌تواند مؤثر باشد و از تولید محصولات آب‌بر در مناطقی که با تنش‌های آبی مواجه می‌باشد، جلوگیری می‌کند.

این مسئول ادامه داد: توسعه کشت دانه روغنی کاملینا و گلرنگ، تغییر آرایش کشت در محصول چغندر قند به منظور بالا بردن راندمان مصرف آب و ممنوعیت کشت دیر هنگام بهاره و همچنین توسعه کشت این محصول در شمال استان که خارج از حوزه آبریز دریاچه ارومیه است، از جمله اقدامات انجام شده در جهت تحقق الگوی کشت در استان است.

شهبازی اضافه کرد: ایجاد مزارع الگویی با تغییر روش آبیاری سنتی به تیپ در گندم و سایر محصولات پرآب بر، ترویج و افزایش استفاده از کود‌های زیستی به منظور افزایش تولید و کاهش عملکرد در شرایط تنش، بهبود وضعیت تغذیه گیاهی در محصولات زراعی و توسعه استفاده از کود‌های بیولوژیکی و زیستی در افزایش عملکرد محصولات زراعی از دیگر اقدامات انجام گرفته در این راستا است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.