نوسازی ۳۰۰ هکتار از باغات در کشت و صنعت مغان

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: امسال۳۰۰ هکتار از باغات این شرکت بازسازی و احیا شده است.

قاسم محمدی با بیان اینکه از ۲۳ هزار هکتار اراضی ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار مربوط به باغات است که ۵۰ درصد آن فرسوده شده است، گفت: در قالب برنامه نوسازی و بازسازی باغات شرکت به‌ تدریج درختان غیرمثمر ، کم بازده و کهنسال حذف و نهال‌های مثمر و پربازده جایگزین آنها خواهد شد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به تشکیل کارگروه توسعه باغات در شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اشاره کرد و می گوید: این کارگروه به طور منظم ضمن بررسی آخرین وضعیت باغات، راهکارهای لازم را برای حل مسائل و مشکلات ارائه می‌دهد تا طرح جامع تحول تدوین و برنامه بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت هم مشخص و ابلاغ شود.

او با اشاره به افزایش بهره‌وری محصولات شرکت گفت: میزان بهره‌وری گندم در اراضی این شرکت با وجود تخصیص ۶۵ درصدی آب در سال زراعی گذشته و ۴۲ درصدی در سال زراعی جاری از سه تن در هکتار به هفت تن در هکتار رسیده است.

محمدی افزود: در سایر محصولات نیز بهره‌وری پارسال حفظ شده و حتی در کلزا متوسط برداشت شرکت از یک و هفت دهم تن در متوسط کشوری به سه و ۲ دهم تن رسیده است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان امی گوید: موفقیت‌های کسب شده در زمینه زراعت حاصل تامین بموقع نهاده‌ها، مدیریت مصرف نهاده‌ها در مزرعه، غلبه بر طبیعت، مدیریت آب، آموزش‌ها ، انضباط کاری، مدیریت جهادی، خرید پمپاژها و استفاده از قطرات ته مانده آب کانال‌ها و آبیاری در چهار وعده شبانه‌روز امکان‌پذیر شد.

او اظهار کرد: آب به عنوان عنصر مهم در کشاورزی در سطح منطقه، استان، کشور و دنیا چالش بزرگی بوده و باید در زراعت به سمت تولید محصولات با بذور مقاوم به خشکسالی، کیفی و پربازده حرکت کنیم که در این شرکت اقدامات لازم با کشت ارقام مختلف گندم در سال زراعی گذشته انجام شد و امسال محصول گندم در سطح یک هزار هکتار با هدف تامین بذور کشور با رویکرد صادرات محور کشت خواهد شد.

محمدی همچنین گفت: ۱۰ هزار اصله نهال از کشور صربستان وارد شرکت شده و ۱۵ هزار اصله دیگر نیز در فصل پاییز وارد خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.