مقابله با پشه «آئدس» در کنگان دنبال می‌شود

کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان گفت: مقابله با پشه آئدس در کنگان با جدیت دنبال می‌شود.

اقدس طهماسبی در گفتگو با روابط عمومی شبکه اظهار کرد: پشه «آئدس» که می‌تواند ناقل بیماری‌های ویروسی به‌ویژه سه بیماری تب دنگی، چیکونگونیا و زیکا باشد با مشاهده این پشه در کشور خطر این بیماری‌های بسیار خطرناک وجود دارد، سازمان جهانی بهداشت در خصوص اپیدمی ناشی از این بیماری‌ها هشدار داده است.

وی گفت: پشه «آئدس» در استان هرمزگان مشاهده شده است، پیش‌ازاین در سال‌های ۹۸ و ۹۹ نیز این نوع پشه در بندرلنگه این استان مشاهده شده بود که اقدامات کنترلی آن هنوز هم در حال انجام است.

طهماسبی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار جهانی در ۱۳۰ کشور بیماری تب دنگی، ۱۱۵ کشور بیماری چیکونگونیا و ۸۹ کشور بیماری زیکا ناشی از گزش پشه آئدس شناسایی‌شده است.

وی افزود: تاکنون بیماری ناشی از گزش پشه آئدس در استان شناسایی نشده است، تمام تلاش کارشناسان حوزه بهداشت جلوگیری از ورود پشه آئدس و هرگونه طغیان احتمالی بیماری‌های ناشی از گزش است، لذا قبل از اینکه اپیدمی اتفاق بیفتد باید به فکر پیشگیری باشیم.

این کارشناس مسئول اظهار داشت: به‌منظور پیشگیری از استقرار، رشد و تکثیر پشه آئدس توصیه می‌شود ظروف آب زیر گلدان برداشته شود، آب‌های زیر کولر به‌صورت روزانه و مرتب خالی شود، در منابع ذخیره آب در منزل همیشه بسته باشد، لاستیک‌های فرسوده و مستعمل در محیط خانه و اطراف آن وجود نداشته باشد.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان بیان داشت: قوطی‌های کنسرو جمع‌آوری و معدوم شود، بر روی درب و پنجره‌ها و هواکش ساختمان توری نصب شود، محیط خانه و پیرامون آن مرتب نظافت و پاکیزه نگه داشته شود، آب‌های راکد خشک شود، قایق‌های فرسوده جمع‌آوری یا وارونه شوند تا از جمع شدن آب در آن‌ها جلوگیری شود.

وی گفت: گیاه بامبو در منزل نگه‌داری نشود، در مناطقی که پشه وجود دارد از اسپری و مواد دافع حشرات مانند پماد و کرم استفاده شود، از لباس‌های ترجیحاً رنگ روشن و آستین‌دار که اکثریت بدن را بپوشاند استفاده شود.

طهماسبی افزود: محدوده جغرافیای اداره بندر شهرستان، با حضور کارشناس پایگاه مراقبت بهداشت مرزی، تله گذاری شده و مراقبت حشره‌شناسی پشه آئدس ۲ بار در ماه و هر بار به مدت ۳ روز در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به انجام بررسی‌های حشره‌شناسی، کارشناسان بلافاصله پس از کشف تخم یا لارو پشه آئدس با همکاری اداره بندر، شهرداری و آب و فاضلاب مکان‌های آلوده را بهسازی کرده و اقدامات کنترلی را انجام خواهند داد.

لازم به ذکر است اهمیت موضوع در شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان مطرح و هماهنگی‌های لازم با ادارات مربوطه انجام شده است و پیگیری‌های مستمر در این خصوص در حال انجام است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.