مرمت و بازسازی بنا‌های تاریخی گیلان

مرمت و بازسازی بنا‌های تاریخی در ماسوله، لنگرود و صومعه سرا در دستور کار میراث فرهنگی گیلان قرار دارد.

ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان از بازسازی ۴ بنای تاریخی ماسوله خبر داد.

او افزود: با اختصاص اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد ریال و با مشارکت مالکان، مرمت و بازسازی ۴ بنای تاریخی واجد شرایط شهر ماسوله آغاز شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان به ماده ۷۲ قانون حمایت از بافت‌ها و بنا‌های تاریخی و سایر قوانین مرتبط، اشاره و تصریح کرد: همکاری و تعامل دو سویه مالکان بنا‌های تاریخی و اداره کل به منظور مراقبت و صیانت از مواریث تاریخی ارزشمند مورد تأکید است.

جهانی همچنین با اشاره به تعداد زیاد بنا‌های تاریخی و کمبود اعتبارات دولتی گفت: سیاست وزارتخانه توسعه فعالیت‌های مشارکتی بوده و در این راستا با توجه به اضطرار، اولویت‌ها و اعتبار تخصیص داده شده مرمت و بازسازی بنا‌های تاریخی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

بازسازی بنای تاریخی «نصرتیان» در لنگرود

محمدرضا امیری نژاد، سرپرست معاونت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان نیز از بازسازی ساختمان تاریخی «نصرتیان» در لنگرود خبر داد و گفت: این بنای تاریخی با اختصاص اعتبار ۳.۵ میلیارد ریال مرمت می‌شود.

ساختمان تاریخی «نصرتیان» در لنگرود

او افزود: انتظار می‌رود با تداوم اختصاص اعتبار در آینده، مراحل نهایی بازسازی ساختمان نیز در دستور کار قرار گیرد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی گیلان بر لزوم صیانت و مراقبت از بنا‌های تاریخی تأکید و تصریح کرد: در راستای اهداف و وظایف ذاتی اداره کل همه برنامه‌ها بر پایه حفاظت از آثار استوار شده است.

آغاز مرمت پل تاریخی «خطیبان» صومعه سرا

امیری نژاد همچنین با اشاره به آغاز روند مرمت و بازسازی پل تاریخی شهرستان صومعه‌سرا گفت: با اختصاص اعتباری بالغ بر یک و نیم میلیارد ریال و با انتخاب پیمانکار ذی صلاح و کارشناس ناظر عملیات مرمت و بازسازی پل تاریخی «خطیبان» شهرستان صومعه سرا آغاز شده است.

پل تاریخی خطیبان صومعه سرا

او با بیان اینکه مرحله گیاه زدایی از پل خاتمه یافته است، افزود: آجرکاری قسمتی از بنا و سنگ فرش کردن آن از دیگر موارد مرمتی است که توسط پیمانکار و تحت نظارت کارشناسان معاونت میراث فرهنگی انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.