ترکیه بندری را در لیبی ۹۹ سال اجاره کرد

ترکیه با اجاره کردن یک بندر در شمال غربی لیبی قصد دارد پایگاهی نظامی در آن تاسیس کند.

 تلویزیون TGRT اعلام کرد ترکیه بندر الخمس در شمال غربی لیبی را برای مدت ۹۹ سال اجاره کرده است تا یک پایگاه نظامی در آن تاسیس کند.

 گفته می‌شود این اقدام به ترکیه کمک می‌کند تا حاکمیت خود در شرق مدیترانه را تقویت کند. همچنین کنترل آب‌های سرزمینی این کشور را تقویت و امنیت کشتی‌های تجاری خود را تضمین کند.

 بر اساس گزارش ها، ترکیه پهپاد‌های جنگی و سامانه‌های پدافند هوایی را در پایگاهی که قرار است در منطقه ساخته شود، مستقر خواهد کرد.

پیش از این «یاشار گولر» وزیر دفاع ترکیه در اظهاراتی از اعزام نیروهای نظامی کشورش به لیبی، کشور واقع در آفریقا دفاع کرد و گفت که این نیروها در پاسخ به درخواست دولت قانونی به رسمیت شناخته شده از سوی سازمان ملل متحد اعزام شده‌اند.

جنگ داخلی لیبی، از زمان سرنگونی و کشته شدن معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی در سال ۲۰۱۱ شروع شد. دولت وحدت ملی در لیبی به ریاست عبدالحمید دبیبه، نخست وزیر تشکیل شد. 

طرف لیبیایی، نیرو‌های ترکیه در لیبی را نیروی خارجی می‌داند؛ اما هنوز موضع خود را در خصوص باقی ماندن این نیرو‌ها در خاک لیبی روشن نکرده است. این در حالی است که طرف ترکیه‌ای با یکسان فرض شدن نیرو‌های این کشور با آنچه گروه‌های مسلح غیرقانونی حامی طرف‌های دیگر و در راس آن‌ها سرلشکر بازنشسته خلیفه حفتر توصیف کرد، مخالف است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
ماشالله تورکیه دهه ۸۰ کجا الان کجا ،دیکه شده ابرقدرت ،توسعه همه جانبه ،یک حزب این همه پیشرفت در ۲۰ سال تحسینبرانگیز،،خدا حافظیان باشد،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
از کی اجاره کرد لیبی که هنوز یکپارچه نیست و حکومتش ملوک الطوایفیه
آخرین اخبار