چشم طمع اوکراین به دریافت جنگنده‌های گریپن از سوئد

رئیس جمهور اوکراین در اولین سفر خود به سوئد از زمان آغاز جنگ، خواهان دریافت جنگنده‌های گریپن از استکهلم شد.

ولودیمیر زلنسکی پس از دیدار با اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد گفت: کی‌یف مذاکرات با استکهلم درباره امکان دریافت جت‌های گریپن برای تقویت دفاع هوایی اوکراین را آغاز کرده است.

به گزارش رویترز، سفر زلنسکی به سوئد اولین سفر او به این کشور پس از تهاجم روسیه در فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین است و مذاکرات در مورد دستیابی به جت‌های گریپن که رئیس جمهور اوکراین به عنوان مهم‌ترین موضوع گفتگو‌های خود با مقامات سوئدی آن را انتخاب کرده، پس از موافقت ایالات متحده با ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ از سوی دانمارک و هلند به اوکراین انجام شده است.

زلنسکی گفت: خلبانان اوکراینی در سوئد آموزش کنترل و هدایت جنگنده‌های گریپن را آغاز کرده‌اند و امروز ما به تفصیل درباره گام‌های آتی جهت دریافت این جنگنده‌ها گفتگو کردیم.

در ماه ژوئن، دولت سوئد اعلام کرد که به خلبانان اوکراینی این فرصت را می‌دهد تا پرواز با جت‌های جنگنده گریپن ساخت این کشور را نیز آزمایش کنند، اما تاکید کرده بود که برای دفاع از خاک سوئد به تمام جنگنده‌های خود نیاز دارد.

کریسترسون در اظهارات خود در این کنفرانس خبری هیچ اشاره‌ای به جنگنده‌های گریپن نکرد، اما حمله موشکی روسیه به شهر چرنیهف اوکراین در روز شنبه را که منجر به کشته شدن ۷ نفر و زخمی شدن ۱۲۹ نفر شد را محکوم کرد.

در سفر زلنسکی به سوئد، کی‌یف و استکهلم همچنین توافقنامه‌ای را امضا کردند که براساس آن، اوکراین تولید خودرو‌های زرهی CV ۹۰ سوئدی را در سرزمین خود آغاز می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار