رئیس جمعیت هلال احمر مطرح کرد:

پیشگیری، امدادرسانی و سیاست‌گذاری؛ ۳ حوزه اقدام هلال‌احمر در کاهش اثرات تغییرات اقلیمی

کولیوند در اجلاس مقابله با طوفان‌های ماسه و گرد و غبار بر آمادگی هلال احمر برای پیشگیری و مقابله با حوادث این حوزه تاکید کرد.

پیرحسین کولیوند در اجلاس مقابله با طوفان‌های ماسه و گرد و غبار گفت: نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر یک شبکه بشردوستانه جهانی متشکل از ۱۹۲ عضو است که یکی از بزرگترین سازمان‌های داوطلبانه جهان به شمار می‌رود و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان عضوی از این نهضت یکی از بزرگترین و مجهز‌ترین جمعیت‌های ملی قلمداد می‌شود.

رئیس جمعیت هلال احمر  افزود: با توجه به اهداف چهارگانه هلال احمر و صلیب سرخ، تسکین آلام بشری و حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها بدون در نظر گرفتن هیچ گونه تبعیض، اصلی‌ترین دستور کار این سازمان غیر دولتی بشر دوستانه و بین المللی به شمار می‌رود.

کولیوند ادامه داد: بر همین اساس در بحث پدیده طوفان‌های شن و گرد و غبار که یکی از پدیده‌های مخرب به شمار می‌رود و در بخش‌هایی از کشور ایران شاهد آن هستیم نیز اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است. در همین راستا جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های خود را در سه بخش پیشگیری، امدادرسانی و سیاستگذاری انجام می‌دهد.

کولیوند ادامه داد: بر همین اساس در بحث پدیده طوفان‌های شن و گرد و غبار که یکی از پدیده‌های مخرب به شمار می‌رود و در بخش‌هایی از کشور ایران شاهد آن هستیم نیز اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است. در همین راستا جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های خود را در سه بخش پیشگیری، امدادرسانی و سیاستگذاری انجام می‌دهد.

رئیس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: ما در جمعیت هلال احمر با توجه به ماموریت‌های بین المللی و رویکرد‌های ملی در سال گذشته اقدام به تاسیس مرکز تغییرات اقلیمی و خانه‌های هلال کرده و فعالیت‌های گسترده‌ای را با دو رویکرد کاهش اثرات ناشی از تغییرات اقلیمی و افزایش تاب آوری افراد در برابر این اثرات، طراحی و اجرا کرده ایم.

وی افزود: یکی از فعالیت‌های شایان ذکر این جمعیت در سال گذشته کاشت همزمان ۱۰۰ هزار درخت در ۱۹ دقیقه بود که با حضور بیش از ۱۲ هزار عضو داوطلب به عنوان یک رکورد جهانی برای اولین بار در بین ۱۹۲ جمعیت ملی صلیب سرخ و هلال احمر به ثبت رسید.

کولیوند اظهار کرد: این حرکت بزرگ علاوه بر تاثیرات مثبت محیط زیستی می‌تواند زمینه ساز ایجاد روابط و تعاملات چند جانبه با دیگر سازمان‌ها و دستگاه‌ها باشد که در سال جاری برنامه درخت کاری را در ابعادی وسیع‌تر پیاده سازی کنند.

رئیس جمعیت هلال احمر  توضیح داد: جمعیت هلال احمر به عنوان یک جمعیت بشردوستانه، دارای گستره عظیمی از روابط و اقدامات بین المللی است. همکاری بسیار نزدیک با فدراسیون جهانی صلیب سرخ و هلال احمر، کمیته بین المللی صلیب سرخ و دفاتر و نمایندگی‌های سازمان ملل متحد و سازمان‌های مردم نهاد بین المللی نشان دهنده تلاش هلال احمر جهت ایجاد روابط بین المللی در راستای توان افزایی جهت پاسخ بهتر به بلایا و حضور در عرصه‌های فراملی است.

وی افزود: طبق قانون مدیریت بحران کشور یکی از وظایف جمعیت هلال احمر آموزش آحاد جامعه در برابر حوادث و سوانح است. برهمین اساس برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تولید محتوای‌های آموزشی و آموزش مجازی از طریق سامانه آموزش مجازی خادم از جمله برنامه‌های آموزش همگانی جمعیت هلال احمر است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات انجام شده، تاسیس بیش از ۶۵۰۰ خانه هلال در مناطق شهری و روستایی بوده که هدف اصلی از تشکیل این مراکز، ساماندهی، آموزش و توانمند سازی نیرو‌های داوطلب محلی جهت ارائه خدمات امدادی و حمایتی در زمان بحران است که در موضوع طوفان‌های گرد و غبار می‌تواند نقش بسزایی در کاهش میزان خسارت و افزایش تاب آوری جوامع محلی داشته باشد.

وی افزود: جمعیت هلال احمر در حین و پس از بحران‌هایی همچون طوفان‌های شن و گردوغبار، عملیات امداد و نجات را با استفاده از نیروی انسانی و ناوگان زمینی و هوایی خود در تمامی نقاط کشور و حتی خارج از مرز‌های کشور انجام می‌دهد. رهاسازی و نجات، اسکان اضطراری، امدادرسانی به مجروحین، انتقال به مراکز درمانی، تأمین مواد غذایی اضطراری، تهیه آب آشامیدنی، توزیع اقلام بهداشتی و ارائه حمایت‌های روانی از جمله اقدامات حین بحران است.

کولیوند ادامه داد: حمایت از معیشت افراد آسیب دیده، از دیگر اقداماتی است که توسط جمعیت هلال احمر جهت مقابله با تأثیرات اجتماعی و اقتصادی ناشی از پدیده طوفان‌های گرد و غبار، انجام می‌گیرد. از جمله این اقدامات می‌توان به حمایت از کسب و کار‌های خرد و ایجاد مراکز کارآفرینی و شتاب دهی و تربیت مربیان متخصص اشاره کرد که نقش تسهیلگری را برای جوامع محلی، زنان سرپرست خانوار و علی الخصوص کشاورزان، ایفا می‌کند.

رئیس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نقش اساسی در ارائه کمک‌های فوری، افزایش تاب آوری در مقابله با پدیده‌های طبیعی همچون طوفان‌های گرد و غبار دارد و آمادگی خود را جهت همکاری‌های ملی و بین المللی و بررسی تخصصی‌تر راه‌های مقابله با این پدیده را اعلام می‌دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار