اقدامات آموزش و پرورش خراسان رضوی برای طرح مولدسازی مدارس

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اقدامات درخصوص طرح مولدسازی مدارس دولتی را تشریح کرد.

امیر شوشتری مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: مدارس ما در مسیر آموزش و پرورش نیاز‌های بسیاری دارند. طرح‌ها و ایده‌های فراوانی در این مسیر وجود دارد که نیازمند اعتبارهستیم، اما متاسفانه این اعتبار وجود ندارد و باید خود آموزش و پرورش برای برطرف کردن نیاز‌های حوزه تعلیم و تربیت و کارآفرینی از سرمایه‌های موجود استفاده لازم را داشته و این سرمایه‌ها را در رسیدن به اقتصاد پویا بهینه کند.

او افزود: برای رسیدن به خودکفایی چهار اقدام اساسی صورت گرفته است.

بهینه‌سازی سرمایه‌های راکد

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: یکی از مهمترین برنامه‌هایی که در حال اجراست، بررسی سرمایه‌های پیدا و پنهان آموزش و پرورش است که در مسیر به‌روز رسانی و بهینه‌سازی هستند و در برنامه‌های اقتصادی سازمان تبدیل این سرمایه‌ها به احسنت در اولویت کاری قرار گرفته است؛ به طور مثال اگر زمینی خالی و بلا استفاده در اطراف مدارس و مراکز آموزشی قرار دارد پس از بررسی به نفع مدرسه تبدیل به ملک قابل اجاره قرار خواهد گرفت؛ مثل پارکینگ یا فضای فرهنگی. در این مسیر کسب در آمد حاصل از آن به نفع مدارس استفاده می‌شود و دیگر اتفاقاتی مثل کمک گرفتن از والدین در هنگام‌ثبت نام و یا سازمان‌های دیگر نخواهد افتاد.

استفاده از هنرستان‌های مجهز و به روز در ایام تعطیل

شوشتری به یکی دیگر از اقدامات مسیر مولدسازی اشاره داشت و بیان کرد: هنرستان‌های بسیاری وجود دارند که از امکانات و تجهیزات بسیار خوبی برخوردارند و می‌توانند در حوزه تولید و کارآفرینی فعالیت کنند و این هنرستان‌ها نباید در ایام تعطیل مثل سه ماه تابستان تعطیل باشند. می‌توانیم از این فضا‌ها  به کمک خود دانش‌آموزان و مربیان کار آفرینی و تولیدات مرغوب داشته باشیم. آموزش همراه با تولید و مهارت افزایی انگیزه را در دانش‌آموزان بالا می‌برد و باعث می‌شود استاندارد‌های لازم در تولید یک محصول را رعایت و در  ارایه محصول با کیفیت با بازار رقابت کنند. این حرکت  باعث درآمدزایی و کارآفرینی  به نفع هنرستان و خود دانش‌آموزان می‌شود.

قرار داد بین آموزش و پرورش و صنایع؛ «جوار صنعت‌ها»

او در حوزه مولدسازی به هنرستان‌های جوار صنعت اشاره داشت و تصریح کرد: در سال جاری ۱۲ قرار داد بین آموزش و پرورش و بعضی از صنایع بسته شده است که در کنار بعضی از صنایع هنرستان‌هایی ساخته و تجهیز شوند و خود این صنایع برای تولید نیروی متخصص و ماهر و ارزان قیمت تمام هزینه‌های این هنرستان‌ها را به عهده گرفته‌اند و این قرار داد به نفع دانش‌آموزان و صنایع مربوطه است، در این مسیر بیش از ۸۰ درصد دانش‌آموزان جذب همان صنایع می‌شوند.

هر دانش آموز یک مهارت

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در راستای سند تحول اشاره‌ای به مهارت‌آموزی هر دانش آموز تاکید کرد: یکی دیگر از اقدامات در راستای مولدسازی مدارس که بسیار مهم است طرح مهارت‌ورزی دانش‌آموزان است که در این راستا ۱۰۰مدرسه تحولی در سال ۱۴۰۲کلید خواهد خورد. درواقع مدارس تحولی انتخاب و معرفی شده‌اند. در این مسیر مدیران و کادر مدرسه آموزش‌های لازم را دیده‌اند و اعتبارات خاصی برای این مدارس در نظر گرفته شده و اولویت با مدارس ابتدایی است که در ۱۲ منطقه از شروع سال تحصیلی جدید فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

شوشتری اظهار کرد: این مدارس الگویی برای مدارس دیگر خواهند بود و می‌توانند به عنوان معین یک یا سه مدرسه را راهنمایی کنند و در پایان سال این ۱۰۰مدرسه به تعداد ۴۰۰مدرسه خواهد رسید. با این روش می‌توانیم در استان تعداد مدارس تحولی را افزایش دهیم. مولد سازی در مدارس تحولی همان آشنا کردن هر دانش آموز با یک مهارت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار