استاد حوزه و دانشگاه:

مهم‌ترین جنگ، جنگ شناختی است

 حجت الاسلام مسعود عالی گفت: در عصر رسانه‌های فراگیر، مهم‌ترین جنگ، جنگ شناختی است.

 کارگاه آموزشی باعنوان «مبلغان دین، وظایف و راهکارها» ویژه روحانیون باحضور استاد حجت الاسلام والمسلمین عالی در محل دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان برگزار شد.

 حجت الاسلام مسعود عالی با استفاده از آیه ۱۱۲ سوره مبارکه انعام مطالبی بیان کرد و گفت: این آیه از یک ساختار، سیره و سنت در عالم صحبت می‌کند و آن اینکه ما برای هر پیامبری دشمن و در برابر هر جریان حق، جریان باطلی ایجاد کردیم.

او با بیان اینکه منظور از «عدو» شیاطین جن و انس هستند، افزود: این ساختار در واقع برای رشد مؤمنین است؛ بنابراین جریان حق نترسد.

استاد حوزه و دانشگاه با استفاده از این آیه بیان کرد: فعالیت جریان باطل در برابر جریان حق این است که در محافل پنهانی با هم هم‌افزایی و تشریک مساعی می‌کنند و قول مزخرف (ظاهر زیبا باطن خراب) می‌گویند و این تقابل حق و باطل در آخرالزمان صدچندان می‌شود که کتاب‌هایی هم در خصوص آشوب‌های آخرالزمان و چالش‌هایی که مؤمنین با باطل خواهند داشت، نوشته شده است

او با افزودن این مطلب که این چالش‌ها در آخرالزمان آن قدر زیاد است که در روایات متعددی از این دوران به «دوران حیرت» یاد شده است؛ بیان کرد: در این دوران، شیطان همه تیر‌های ترکش خود را برای مؤمنین رها می‌کند.

حجت الاسلام عالی با بیان اینکه در گذشته ۵ عرصه زمین، هوا، دریا، فضا و سایبر برای جنگ تعریف می‌شد؛ اما از چند دهه قبل فضای ۶ به عنوان فضای جنگ مطرح شده که از همه مهم‌تر است و  آن جنگ ادراکی و شناختی است؛ گفت: در این جنگ، دشمن، افراد را تبدیل به سرباز خود می‌کند؛ زیرا به عمیق‌ترین لایه‌های وجود انسان ورود و مهندسی کرده و او را به نفع خود تغییر داده و نقاط قوت در جنگ ادراکی، تبدیل به نقطه ضعف می‌شود.

او با متذکر شدن این مطلب که در جنگ ادراکی اعتقادات افراد که تکیه گاه آنان بوده، تبدیل به موهومات می‌شود و دیگر تکیه گاهی ندارد، تصریح کرد: یکی از اعتقادات همین مجالس سیدالشهداء است که شیعه را در طول تاریخ نگه داشته است و یا حجاب و امر به معروف و ... می باشد؛ اما دشمن نقاط قوت را تبدیل به ضعف می‌کند و این نقاط دیگر تکیه گاه مؤمن نیست و اینکه می‌بینید یک دفعه فردی که مسجدی و هیئتی بوده تغییر کرده برای این است که او دچار جنگ شناختی شده است.

حجت الاسلام عالی با اشاره به اینکه آنان در استراتژی «پیروزی بدون جنگ» به دنبال این هستند که ذائقه و نگاه مردم کشور‌های هدف را عوض و سبک زندگی آنان را آمریکایی کنند؛ افزود: در عصر رسانه‌های فراگیر، مهم‌ترین جنگ، جنگ شناختی است. اما ما الان کجا ایستادیم؟  

او  در همین رابطه با بیان اینکه طبق آمار ۸۰ هزار مسجد در کشور وجود دارد که چراغ ۳۰ هزار مسجد روشن و از این تعداد، تنها ۳ هزار مسجد فعال است؛ گفت: یعنی وسط جنگی که دشمن ۲۴ ساعته فعالیت می‌کند، ما مهم‌ترین اسلحه خود؛ یعنی مسجد را زمین گذاشتیم.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در چنین شرایطی یک مبلغ تراز باید ۳ عنصر برای کار‌های دینی و فرهنگی داشته باشد؛ اول علم دینی است و مبلغ باید مطالعات گسترده‌ای داشته باشد؛ زیرا جوان امروز توقع دارد عالم دین از او جلوتر باشد؛ دوم غیرت دینی و سوم عمل به هنگام است.

او با بیان اینکه مدیریت فضای مجازی با ما نیست؛ اما مسجد و هیئت را که در اختیار داریم، اهمیت جهاد تبیین را به عنوان فریضه‌ای واجب و قطعی و فوری مورد تأکید قرار داد و گفت: اگر ما در دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها رفته بودیم، فتنه پارسال اتفاق نمی‌افتاد؛ اما دشمن دستاورد‌ها را ناچیز جلوه داد و ضعف‌ها را بزرگ کرد و سلبریتی‌ها که گروه چهره شده بودند، وارد شدند و ما سیلی خوردیم که اگر جدی نگیریم، فتنه بعدی در منزل متدینین است.

او  توصیه کرد: مفاهیم دینی را به خصوص آنچه امروز نیاز است، مانند حجاب و ولایت فقیه و.. باز کنید  و شبهات را با زبان ساده پاسخ بگویید و دستاورد‌های انقلاب را بیان کنید اگر این کار را نکنید، دشمن روایت می‌کند؛ دوران طاغوت را به چالش بکشید و فرهنگ غرب را نقد کنید که یک کار تخصصی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار