مقام روس: حضور زلنسکی در سازمان ملل نمایش بیهوده دیگری خواهد بود

نماینده روسیه در سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که احتمال دارد وزیر امورخارجه این کشور و رئیس‌جمهور اوکراین در نشست هفته آینده با هم روبه‌رو شوند.

«واسیلی نبنزیا» سفیر روسیه در سازمان ملل در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی گفت: «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، هفته آینده در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اوکراین در مجمع عمومی شرکت خواهد کرد و همزمان با او «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، هم قرار است روز سه شنبه در مقر سازمان ملل در نیویورک سخنرانی کند.

از طرفی گفته می‌شود قرار است ولودیمیر زلنسکی روز بعد از آن هم در نشست شورای امنیت شرکت کند، اما این موضوع هنوز به طور رسمی تایید نشده است.

نبنزیا در بخشی از این مصاحبه در پاسخ به این سوال که آیا لاوروف و زلنسکی یکدیگر را می‌بینند گفت: «بدیهی است که روسیه- همانطور که در تمام جلسات قبلی شورای امنیت درباره اوکراین شرکت کرد، در نشست آتی شورای امنیت سازمان ملل متحد در سطح عالی در مورد اوکراین، هم شرکت خواهد کرد. لاوروف در نشست ۲۰ سپتامبر نماینده کشور خواهد بود.»

از زمان شکست مذاکرات صلح در استانبول در اواخر مارس ۲۰۲۲ هیچ تماس سطح بالایی بین مسکو و کی‌یف گزارش نشده است. پاییز گذشته، زلنسکی با امضای یک فرمان رسمی، خودش را از مذاکره با «ولادیمیر پوتین» همتای روسی خود، منع کرد.

نبنزیا در بخشی دیگر گفت: «حضور رئیس‌جمهور اوکراین در سازمان ملل نمایش بیهوده دیگری با نتایج عملی صفر خواهد بود که نمونه‌ای برای سایر ابتکارات سیاسی‌شده آمریکا و متحدانش در مورد اوکراین است. برای زلنسکی نقش کمدین روی صحنه بسیار آشناست، اما ما به‌عنوان کشور بنیان‌گذار سازمان ملل متأسفیم که می‌بینیم از سکوی بالای این سازمان برای تبلیغ استفاده می‌شود.»

یک منبع سازمان ملل به تاس گفت که «دیمیتری کوله‌با» دیپلمات ارشد و وزیرخارجه اوکراین، می‌تواند نماینده اوکراین در سازمان ملل باشد و نه ولودیمیر زلنسکی. اوایل هفته جاری، پولیتیکو به نقل از یک مقام ارشد دولت اوکراین که نامش فاش نشد، گزارش داد که زلنسکی در نظر دارد از سخنرانی خود در سازمان ملل و دیدار‌های حضوری با رهبران برای متقاعد کردن کشور‌های «مردد» برای حمایت از اوکراین در درگیری با روسیه استفاده کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار