پیشنهاد مصالحه تامین غلات اوکراین به لهستان

یک مقام اوکراینی از احتمال توافق میان اوکراین و لهستان برای اجازه ترانزیت غلات خبر داد.

ورشو پیشتر با وجود لغو تحریم غلات اوکراینی اتحادیه اروپا، این محدودیت را تمدید کرده بود، اما اکنون معاون وزیر اقتصاد و نماینده تجارت کی‌یف در مصاحبه با خبرگزاری لهستانی «اونت» (Onet) گفت: اوکراین و لهستان می‌توانند به یک راه‌حل سازش برای اجازه ترانزیت غلات از طریق این کشور اتحادیه اروپا برسند.

«تاراس کاچکا» در این باره با بیان آنکه محموله‌های غلات می‌توانند به صورت دستی و با هماهنگی هر دسته تجاری از محصولات کشاورزی اوکراین با مقامات لهستانی قبل از عبور از مرز انجام شوند، افزود: «بر اساس مکانیسم پیشنهادی، صادرکنندگان اوکراینی موظف هستند درخواستی را به وزارت اقتصاد محلی ارائه کنند که به نوبه خود با همکاران در لهستان تماس بگیرد تا ارزیابی کند که آیا این بسته از نظر قیمت، اندازه و خریداران بالقوه قابل قبول است یا خیر.»

در اوایل ماه جاری، لهستان به همراه مجارستان و اسلواکی تصمیم گرفتند تصمیم اتحادیه اروپا برای لغو تحریم غلات اوکراین را نادیده بگیرند. ورشو گفت که این اقدام برای محافظت از کشاورزان محلی و جلوگیری از سرازیر شدن محصولات کشاورزی ارزان اوکراین در بازار و ایجاد اختلال در بخش مورد نیاز است.

اوکراین این ممنوعیت را محکوم کرد و آن را «غیرقانونی» خواند و به سازمان تجارت جهانی (WTO) علیه سه کشور اروپای شرقی شکایت کرد. کی‌یف همچنین تهدید کرد که واردات میوه و سبزیجات از لهستان را متوقف خواهد کرد.

در ماه مه، کمیسیون اروپا (EC) «اقدامات پیشگیرانه استثنایی و موقت» را بر واردات گندم، ذرت، کلزا و تخمه آفتابگردان اوکراین به پنج کشور عضو، از جمله «لهستان، مجارستان، رومانی، اسلواکی و بلغارستان» اعمال کرد تا از این طریق تاثیر کاهش شدید قیمت‌ها در پنج کشور اتحادیه اروپا کاهش یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار