آزمایش پرتابگر‌های ماهواره‌های سنگین در ۶ ماه آینده

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: پرتابگر‌های سیمرغ، ذوالجناح و قائم در ۶ ماه آینده با تحقیقاتی که انجام شده، پرتاب‌های جدید خواهند داشت.

حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران در نشست خبری که به مناسبت هفته جهانی فضا برگزار شد؛ گفت: پرتابگر‌های سیمرغ، ذوالجناح و قائم در ۶ ماه آینده با اصلاحات و تحقیقات توسعه‌ای که انجام شده، پرتاب‌های جدید خواهند داشت و به دنبال تثبیت این پرتابگر‌ها هستیم.

او گفت: این پرتابگر‌ها در مقایسه با پرتابگر قاصد، قابلیت حمل اجرام بالاتری دارند و در این حوزه نیازمند پرتابگر‌های قدرتمندی هستیم که بتوانند ماهواره‌های سنگین‌تری را حمل و در مدار قرار دهند.

اولین پرتاب کپسول زیستی امسال انجام می‌شود

سالاریه با بیان اینکه پرتاب کپسول زیستی که دوره تحقیق و توسعه آن، مدت‌ها متوقف شده بود، در دولت سیزدهم از سر گرفته شده است. اظهار کرد: پرتاب کپسول زیستی حامل موجود زنده‌ای مانند انسان باید هدایت، ناوبری دقیق و فرود آرام داشته باشد و شتاب‌ها مناسب با شرایط انسان باشند.

او ادامه داد: اولین پرتاب با موجود زنده ریسک زیادی دارد، بنابراین در اولین پرتاب، ابتدا شرایط بررسی و آزمایش می‌شود. رسیدن به مرحله پرتاب کپسول زیستی، به معنای پیشرفته بودن در تکنولوژی است.

حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی کشور گفت: برنامه‌های مفصلی در هفته جهانی فضا برای کودکان و نوجوانان تدارک دیده شده است که امیدواریم آغازگر یک ظرفیت‌سازی خوب در کشور باشد.

از ابتدای امسال چندین ماهواره مینی، ماهواره میکرو، پارس ۲، و پارس ۳ در پژوهشگاه فضایی ایران کارشان آغاز شده است. مراحل تکمیل پارس دو جلوتر از پارس سه بوده و پارس ۳ طراحی‌اش انجام شده است. 

او ادامه داد: در زمینه ماهواره‌های مخابراتی، تمام تلاش این است که تا پایان امسال یا اواخر سال آینده طراحی ناهید ۲ به پایان برسد و جهت کار آماده باشد. طراحی و ساخت ناهید ۳ به مراتب پیشرفته تر ابلاغ شده و سیستم کنترل وضعیت حفظ مداری، پیشرانش و ارتباطی قابلیت های به مراتب بالاتری نسبت به دو دارد و می‌تواند مبنا و پلتفرمی شود که در راستای ارتئه خدمات فضایی و اینترنتی از آن استفاده کنیم. استفاده کنیم.

برای نخستین بار ساخت ماهواره سنجشی راداری در کشور آغاز شده است. این نوع در نمونه‌های هوایی وجود داشته و برای نخستین بار کار نمونه فضایی را آغاز کرده است که کشور را صاحب ماهواره سنجشی از نوع راداری می‌کند.

او توضیح داد: ماهواره های سنجشی راداری در شرایط آب و هوایی مستقل از اینکه هوا گرد و غبار داشته باشد یا ابری باشد یا غیره باشد به جمع آوری داده ها می‌پردازد.

سالاریه گفت: در زمینه پرتابگرها، نخستین گام برای رسیدن به مدار ۳۶ هزار کیلومتر را. از سال گذشته آغاز کردیم و کارهای طراحی به رسیده است‌

او ادامه داد: پرتاب های متعددی در ماه های آتی خواهیم داشت در ۶ ماه نخست سال بخش زیادی از اشکالات فنی پرتابگرها رفع شده است. پرتابگرهای ذوالجناح، سیمرغ و قائم در ۶ ماه آینده با تحقیق چه توسعه ای که انجام شده، پرتا‌های آزمایشی دیگری خواهند داشت. 

او گفت: شش ماه دوم سال برای پرتاب‌های مداری و زیرمداری پررونق خواهد بود. پرتابگرها در مقایسه با پرتابگری که هفته گذشته با موفقیت تست شد، قابلیت حمل اجرام بالاتر را دارد.به تدریج ماهواره های بیشتری را از طریق پرتابگر نانو در مدار قرار می‌دهیم. امیدواریم بتوتنیم پرتابگر سیمرغ را رو توسعه دهیم.در حوزه قراردادها با بخش خصوصی سازمان فضایی یکی از رویکردهای جدی‌ که با قدرت پیگیری می‌کد فعالسازی زیست بوم فضایی کشور با بخش خصوصی است.بدون فعالسازی زیست بوم خصوصی کشور ما از فعالیت‌های فضایی عقب‌می‌ماند. با بخش خصوصی دو قرار داد خوب در شش ماه اول سال منعقد شد. قرار داد خرید تصاویر ماهواره کوثر توسط یک شرکت، یکی از این قراردادها است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار