بررسی راهکار‌های مقابله با اعتیاد در مدارس کهگیلویه و بویراحمد

هیات اندیشه ورز استانداری کهگیلویه و بویراحمد، به میزبانی شورای مبارزه با مواد مخدر استان، جریان اعتیاد در بین دانش آموزان و راهکار‌های عملی و علمی پیشگیری و مقابله با آن را بررسی کرد.

به گفته مسعود نوری رئیس هیات اندیشه ورز استانداری کهگیلویه و بویراحمد، در این نشست برنامه‌هایی مصوب و بر این مسائل تاکید شد.

والدین دانش آموزان در محیط خانواده، مسئولان آموزشگاه‌ها در فضا‌های آموزشی، مدیران دستگاه‌های اجرایی در محیط عمومی همه تکلیف دارند برای پیشگیری، مقابله و درمان با انواع مواد مخدر راهکار‌هایی نو را فرا گرفته و اجرایی کنند.

در این جلسه تصمیم گرفته شد با برنامه ها، دستورالعمل‌های قانونی، آموزش‌های موثر و راهکار‌ها که در اختیار است، در وهله نخست نسبت به آگاهی بخشی دانش آموز از عواقب بسیار خطرناک اعتیاد اقدام شود و در مراحل بعد پیشگیری، درمان و مقابله را در چرخه مخرب کنترل اعتیاد به طور مستمر به کار بست.

از دیگر تصمیمات این جلسه، برنامه ریزی و ارائه راهکار‌های لازم برای مقابله جدی در تامین و توزیع مواد مخدر بین جوانان و دانش آموزان و نیز ریشه یابی، کنترل و برخورد با آن بود که بر تحرک پذیری مقابله در این خصوص تاکید شد.

همچنین آگاهی بخشی به دانش آموزان در خصوص اعتیاد به مواد مخدر و زیان‌های جدی و خطرناک جسمی، روانی آن و نیز ایجاد برخی عوارض و بیماری ها، افت تحصیلی، ضرر اقتصادی و خطرات جانی مورد تاکید اعضای هیات اندیشه ورز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت.

در این جلسه با توجه به افزایش نرخ اعتیاد بویژه با مخدر‌های جدید میان جوانان، پیشنهاد نواخته شدن زنگ هشدار در مدارس ارائه شد.

اعضاء به این مسئله پرداختند که در واقع بسیاری از خانواده‌ها و نوجوانان گمان می‌کنند معتاد یعنی کسی که فقط استعمال تریاک دارد و خانواده‌ها حتی فکر می‌کنند همه مواد مخدر مانند تریاک دارای رنگ بویی خاص خود می‌باشد و اطلاعی از مواد مخدر جدید ندارند یا حتی بسیاری از خانواده‌ها خود درگیر مساله اعتیاد هستند که موضوع را بغرنج‌تر ساخته است که باید بررسی و راهکار‌ها به طور میدانی حالت اجرا داشته باشند. 

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه وبویراحمد هم در این نشست گفت: باید حساسیت و هوشیاری لازم در خصوص اعتیاد در مدارس و مراکز آموزشی افزایش یابد و با آموزش و فرهنگ سازی و استفاده از مشاوران خلاق و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این زمینه آموزش و آگاهی لازم را به دانش آموزان و دانشجویان ارائه دهیم.

مسعود نوری به نقش آموزش و پرورش در کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و بر لزوم ضرورت آموزش و آگاهی خانواده‌ها و همچنین مشاوران در مدارس تاکید کرد.

وی به لزوم آموزش هرچه بیشتر و تاکید بر دروس کاربردی در این زمینه ازجمله دروس تفکر و سبک زندگی و مباحث کاربردی مرتبط با کاهش آسیب‌های اجتماعی در دروس اشاره کرد و بر نقش پررنگ ورزش با احداث اماکن ورزشی در مناطق مورد هدف آسیب‌ها اشاره کرد.

اعضای جلسه به نقش والدپروری در کاهش آسیب‌ها و برگزاری کارگاه‌ها در این زمینه اشاره کردند و به تجمیع کارگروه‌های مختلف مرتبط با حوزه اعتیاد و استفاده از نظرات این کارگروه‌ها در کنار هم تاکید داشتند.

در پایان این نشست با حضور اعضای هیات اندیشه ورز استانداری کهگیلویه و بویراحمد که با هماهنگی دبیرخانه شورای مبارزه با مواد مخدر و آموزش و پرورش استان برگزار شد، پیشنهاد شد که زنگ هشدار اعتیاد در مدارس استان همزمان با هفته سلامت به صدا در آید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.