۳۳۲ هکتار اراضی با تغییر کاربری غیرمجاز در خراسان رضوی قلع و قمع شد

دبیر شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: ۳۳۲ هکتار اراضی کشاورزی در این استان با تغییر کاربری غیرمجاز به ارزش ریالی ۲۱ هزار میلیارد ریال در نیمه نخست امسال قلع و قمع و اعاده به وضع سابق شد.

محمدحسین درودی گفت: این اقدام در راستای صیانت از اراضی ملی، منابع طبیعی، حریم و بستر رودخانه ها و پیشگیری از تغییر کاربری غیرمجاز انجام شده است.

 

وی اضافه کرد: در این راستا ۷۲۰ فقره پرونده جدید برای متهمان در نیمه نخست امسال تشکیل و عملیات قلع و قمع برای ۲ هزار و ۱۶۲ مورد از اراضی غیر مجاز انجام شده است.

 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی افزود: همچنین در قالب ۸۹ مورد قلع و قمع، ۱۴۷ هکتار از اراضی ملی رفع تصرف شده است.

 

وی بیان داشت: حدود ۱۴ هکتار اراضی ملی در اختیار اداره راه و شهرسازی در محدوده شهرهای استان خراسان رضوی در قالب ۴۱ مورد قلع و قمع و ۱۱۰ هکتار اراضی موقوفه نیز رفع تصرف شد.

 

درودی در ادامه گفت: همچنین بدین منظور ۵۰ هکتار از حریم و بستر رودخانه‌ها، کال‌ها و مسیل‌ها نیز رفع تصرف شد، همچنین هزار و ۷۶۵ باغ ویلای غیرمجاز در اراضی کشاورزی قلع و قمع و حدود ۱۱ هکتار اراضی اعاده به وضع سابق شده است.

 

وی اضافه کرد: همچنین در نیمه نخست امسال برای هزار و ۱۴۶ فقره پرونده تغییر کاربری حکم صادر شد که بخش زیادی از این احکام اجرا شده است.

 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی ادامه داد: تیم گشت مشترک شورای حفظ حقوق بیت المال متشکل از نمایندگان تمام دستگاه‌های مسوول در این حوزه در تمام شهرستان های استان تشکیل شده که این اقدام نقش زیادی در جلوگیری از تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی و همچنین پیشگیری از تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی دارد.

 

درودی افزود: شهروندان تحت تاثیر افراد سودجو و فرصت طلب که با انجام تبلیغات واهی و دروغین مردم را ترغیب به خرید زمین کشاورزی و پس از آن تغییر کاربری این اراضی به باغ ویلا می ‌کنند، قرار نگیرند.

 

وی تاکید کرد: در اراضی کشاورزی سطح استان برای احداث باغ ویلا مجوز تغییر کاربری صادر نخواهد شد و تمام باغ ویلاهای غیرمجاز در چارچوب قوانین و مقررات توسط دستگاههای متولی باید قلع و قمع و اعاده به وضع سابق شوند که این موضوع در استان به طور مستمر انجام می شود.

 

یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در خراسان رضوی تحت نظارت جهاد کشاورزی استان قرار دارد.

 

استان خراسان رضوی با ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومتر مربع (۱۱ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۶۵۹ هکتار) وسعت، معادل هفت درصد گستره کل کشور را در بر گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار