کاهش سرقت کابل و تجهیزات شرکت برق در استان قزوین

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین از کاهش ۴۲ درصدی سرقت کابل و تجهیزات شرکت برق در استان خبر داد.

فولیان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین گفت: در پرتو اقدامات کمیته استانی هماهنگی برای پیشگیری از سرقت، میزان سرقت کابل و تجهیزات برق در استان ۴۲ درصد کاهش یافته است.

فولیان افزود:  قانونگذار در مواد ۶۵۹ و ۶۸۷ قانون مجازات اسلامی، تمهیدات لازم را برای ایجاد بازدارندگی پیش بینی کرده است.

وی گفت: رویکرد دستگاه قضایی استان قزوین استفاده حداکثری از ظرفیت‌های قانونی و مشارکت هدفمند نهاد‌های مسئول برای کاهش نرخ جرم سرقت در استان در پرتو اجرای دقیق و به موقع تکالیف ذاتی و قانونی در مراقبت از اموال و دارایی‌های نهاد متبوع خویش از یکسو و اقدامات پیشگیرانه از سوی دیگر است.
فولیان عنوان کرد: سرقت تاسیسات و تجهیزات نهاد‌های خدمات‌رسان عمومی مضاف بر اینکه به عنوان عمل مجرمانه شناخته شده است و مستوجب مجازات است، موجب قطع دسترسی شهروندان در فرایند زندگی روزمره به خدمات عمومی می‌شود که مستلزم ایجاد بازدارندگی است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین افزود: مجازات‌های مقرر قانونی در کنار اقدامات پیشگیرانه و بهره‌گیری از ابزار‌های هوشمند می‌تواند در کاهش قابل توجه نرخ رشد سرقت، اثربخش باشد.

این مقام قضائی تصریح کرد: در پرتو تصمیمات کمیته استانی هماهنگی برای پیشگیری از سرقت که ذیل شورای پیشگیری از وقوع جرم استان اتخاذ می‌گردد، با راهبری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و نقش آفرینی مراجع قضایی، انتظامی و انجام تکالیف قانونی از سوی شرکت توزیع نیروی برق استان، اقدامات پیشگیرانه ارزنده‌ای انجام شده است که از دستاورد‌های آن کاهش ۴۲ درصدی سرقت کابل و تجهیزات برق‌رسانی در استان قزوین در ۷ ماهه اول ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل بوده است.

وی در ادامه اظهار کرد: رسیدگی به پرونده‌های جرم سرقت در شعب تخصصی محاکم قضایی استان انجام می‌شود. اما در کنار مجازات‌های مقرر، اقدامات پیشگیرانه و بهره‌گیری از ابزار‌های هوشمند می‌تواند اثربخش باشد که کاهش قابل توجه نرخ رشد سرقت کابل و تجهیزات برق در استان قزوین نتیجه بهره‌گیری تلفیقی از شیوه‌های نوین پیشگیرانه، اجرای به موقع تکالیف قانونی از سوی شرکت توزیع نیروی برق در کنار اِعمالِ مجازت‌های بازدارنده و بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی بوده است.

دستگاه‌های اجرایی و مردم در حوزه پیشگیری از وقوع جرم پیشگام باشند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی و مردم باید در حوزه پیشگیری از وقوع جرم پیشگام باشند، تحقق این مهم را منوط به آگاهی نسبت به وظایف و تکالیف و انجام به هنگام، کامل و دقیق آن دانست و افزود: پیشگیری مقوله مشارکتی است و بدون همراهی نهاد‌های خدمات‌رسان، نهاد‌های عمومی غیردولتی، سازمانها، دستگاه‌های اجرایی و بویژه مردم، پیشگیری واقعی تحقق نخواهد یافت.

فولیان در ادامه تصریح کرد: استان قزوین تجربه این مشارکت را در بخش‌های مختلف به چشم دیده است؛ بنابراین اجرای به هنگام و دقیق سیاست‌های پیشگیرانه، انجام تکالیف قانونی و اتخاذ تدابیر مبتنی بر دوراندیشی و آینده نگری ضامن ارتقاء شاخص‌های امنیت عمومی و اجتماعی است.

وی هشیار سازی و ارتقاء سطح آگاهی مردم، افزایش حس مسئولیت پذیری اجتماعی شهروندان در اطلاع رسانی سریع موارد مشکوک به پلیس ۱۱۰، آنالیز مستمر مناطق آلوده، تعامل مطلوب پلیس پیشگیری و آگاهی فراجا استان، اجرای طرح‌های مستمر محسوس و نامحسوس ضربتی شبانه با همکاری پلیس، بازدید سرزده از مراکز خرید و فروش ضایعات، تعویض گسترده شبکه سیم مسی و استفاده از کابل‌های خودنگهدار و اقدامات فنی  را از دیگر عوامل موثر کاهش جرم سرقت تجهیزات برق در استان برشمرد که بستر ساز این دستاورد مهم بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.