اوپک رشد جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۳ را ۲.۸ درصد پیش بینی کرد

سازمان کشور‌های صادرکننده نفت در جدیدترین پیش بینی خود رشد جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۳ را ۲.۸ درصد اعلام کرد.

سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) در گزارش ماهانه خود که امروز دوشنبه منتشر شد، رشد جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۳ را بدون تغییر و ۲.۸ پیش بینی کرد. پیش بینی اوپک برای رشد جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۴ با ۲ صدم درصد کاهش نسبت به سال جاری میلادی برابر با ۲.۶ درصد است.

طبق پیش بینی اوپک، رشد اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۲۳ برابر با ۲.۳ درصد اعلام شده و برای سال ۲۰۲۴ اقتصاد آمریکا شاهد رشد ۰.۹ درصد خواهد بود. در حالی که رشد اقتصاد اروپا در سال ۲۰۲۳ با کاهش ۰.۲ درصد و در سال ۲۰۲۴ با کاهش ۰.۵ درصدی همراه خواهد بود. پیش‌بینی اوپک در خصوص اقتصاد چین ۵.۲ درصد برای سال ۲۰۲۳ و ۴.۸ درصد در سال ۲۰۲۴ است. پیش بینی می‌شود اقتصاد روسیه ۱.۹ درصد تا پایان سال ۲۰۲۳ و ۱.۲ درصد در سال ۲۰۲۴ رشد کند.

سیاست‌های پولی محدودکننده طولانی‌مدت در مبارزه با تورم و رویداد‌های ژئوپلیتیکی در رشد جهانی اقتصاد به شدت اثر گذار است.

دبیر کل اوپک پیشتر در اظهاراتی امنیت انرژی را پایه رونق اقتصاد جهان برشمرد و درباره تبعات منفی عدم سرمایه‌گذاری در این حوزه هشدار داده بود.

بازار نفت خام اکنون به دلیل شرایط جهانی شاهد رونق زیادی بوده است به طوری که طی چند هفته اخیر بهای طلای سیاه بیش از ۹۰ دلار به ازای هر بشکه داد و ستد می‌شود. موضوعی که باعث نگرانی درباره تلاش کشور‌های مصرف کننده برای یافتن منابع جایگزین و کاهش تقاضا برای نفت خام در میان تحلیلگران شده است. 

سازمان اوپک در آخرین گزارش خود که در ماه سپتامبر منتشر کرد برآورد کرد که میزان تقاضای جهانی برای نفت خام در سال جاری میلادی شاهد رشد ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه‌ای خواهد بود. همچنین میزان تقاضا در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال پیش از آن ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه رشد خواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۵
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۲۳ آبان ۱۴۰۲
پیشنهاد میکنم ایران برای آزاد سازی پولهای بلوکه شده خود و دریافت مطالبات ارزی خود از دولت عراق ناشی از صادرات برق ایران به عراق می تواند سهام شرکتهای بزرگی مثل پتروشیمی عراق را طلب کند و خود را به عنوان سهامدار بزرگ در چرخه استخراج و تولید نفت عراق وارد نماید. بازی برد برد برای ایران و عراق .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۲۳ آبان ۱۴۰۲
رشد جهانی کشت کشتارم ۱۰۰۰%
آخرین اخبار