راه آهن خواف هرات در مرحله پایانی

مجری راه‌آهن خواف - هرات از تکمیل این خط آهن طی ۶ ماه آینده خبر داد.

 سادات نژاد، با اشاره به سفر اخیر هیات افغانستانی به ایران گفت: با توجه به جلسات قبلی که با هیات افغانستانی در ایران و آن کشور با موضوع راه‌آهن خواف_ هرات برگزار شده بود، برخی تعهدات باقی مانده در خصوص راه‌آهن خواف_ هرات بعد از تحولات سیاسی در کشور افغانستان را عهده دار شد.

مجری راه‌آهن خواف- هرات گفت: اجرای تعهدات افغانستان در این پروژه حدود یک سال به طول انجامید و با نظارت ایران، این خط ریلی به حالت تحویل موقت رسید.

وی افزود: افغانستان حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد را به سرانجام رساندند و مابقی پروژه به دستگاه‌های مکانیزه نیاز داشت که افغانستان در این حوزه با محدودیت روبرو بود، بنابراین مقرر شد باقیمانده مسیر را ایران انجام دهد.

سادات نژاد تاکید کرد: در این راستا تامین منابع مالی این خط از سازمان برنامه و بودجه پیگیری و با همکاری هیات دولت مناقصه برگزار شد که با توجه به اینکه تعداد پیمانکاران به حد نصاب نرسید، باتمدید این مناقصه طی دو مرحله شرکت جهاد نصر کرمان در این مناقصه برنده شد و در حال حاضر این طرح در مرحله مبادله پیمان قرار دارد.

مجری راه‌آهن خواف- هرات ادامه داد: بعد از ترمیم خسارات وارده از طرف دولت افغانستان، با نظارت و هدایت مستقیم مهندسان و مشاوران ایرانی، اعزام قطار از این خط در دو مرحله انجام شد. یک رام قطار دارای ۱۴ واگن به سمت روزنک به وزن یک هزار و ۱۰۰ تن با محموله ریل در اردیبهشت ۱۴۰۲ اعزام شد.

وی افزود: در مرحله دوم اعزام قطار باری نیز، ۳ رام قطار ۱۲ واگنه ۲ هزار تن تراورس بتنی را طی مهرماه به افغانستان حمل کرد و در ایستگاه روزنک که در فاصله حدود ۸۰ کیلومتری شهر هرات واقع شده است، تخلیه شد.

سادات نژاد از انعقاد قرارداد ۱۱۷ میلیاردی با پیمانکار برای تکمیل خط ریلی خواف- هرات خبر داد و گفت: قرار است در مدت ۶ ماه این خط کاملا تکمیل شود.

وی افزود: به محض مشخص شدن برنده مناقصه، پیمانکار به تجهیز کارگاه در ایستگاه مرزی ایران به نام شمتیغ به ارزش ۲ میلیارد تومان اقدام کرد.

مجری راه‌آهن خواف- هرات درباره مزایای اقتصادی و تجاری این راه‌آهن گفت: خط ریلی خواف- هرات در راهگذر شمال به جنوب شرق کشور قرار دارد که از بندر چابهار تا زاهدان و از زاهدان به مشهد ادامه دارد.

سادات نژاد افزود: این راه‌آهن در سال اول بهره برداری ظرفیت جابه‌جایی بار به میزان حدود ۷۰۰ هزار تن را دارد و در سال بیستم بهره‌برداری با توجه به قرارگیری در کریدور شمال -جنوب شرق کشور امکان جابه‌جایی ۸/۸ میلیون تن بار فراهم می‌شود.

وی یادآور شد: راه‌آهن خواف- هرات شامل ایستگاه مرزی شمتیغ در ایران می‌شود و ایستگاه‌های افغانستان نیز غوریان در کیلومتر ۳۰ این مسیر و ایستگاه روزنک در کیلومتر ۶۲ این مسیر ریلی واقع شده است.

سادات نژاد تاکید کرد: راه‌آهن خواف- هرات موجب اتصال کشور‌های حوزه دریای خزر به یکدیگر می‌شود و این کشور‌ها را از طریق روسیه به اروپا متصل می‌کند.

شایان ذکر است، راه آهن هرات-خواف چهار بخش دارد که تاکنون سه بخش آن تکمیل شده و قطعه چهارم آن نیز در حال ساخت است.

این مسیر ریلی بخشی از مسیر راه گذر بین‌المللی شرق به غرب است و تعاملات اقتصادی میان پنج کشور از منتهی الیه شرق آسیا تا غرب این قاره را سرعت می‌بخشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار