رئیس مجلس شورای اسلامی:

روحیه جهادی، جوهره هر کاری است

قالیباف گفت: روحیه جهادی، جوهره هر کاری است، چون خسته نمی‌شود و کار برای خدا بدون نتیجه نیست.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه مهرواره ملی برای ایران که صبح امروز در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد گفت: روحیه جهادی، جوهره هر کاری است، چون خسته نمی‌شود و کار برای خدا بدون نتیجه نیست.

وی ادامه داد: این خاستگاه برخاسته از نظام بروکراسی و وظیفه‌مندی نیست و در فضای ایثارگری و ازخودگذشتگی است.

رئیس مجلس اظهار کرد: در مکتب قرآن این‌گونه است که مازاد خود را نده و آن چیزی را که دوست داری انفاق کن که آن برخاسته از روحیه جهادی است.

قالیباف بیان کرد: دومین نکته ماهیت و صورت این فعالیت داوطلبانه است. از این باب دسته بندی می‌کنم که در یک محیط دانشگاهی هستیم و شما باید در حلقه میانی و کار جهادی جلودار باشید.

رئیس مجلس گفت: در برنامه هفتم یک بند الحاقی برای گروه‌های میانی و جهادی و داوطلب داریم. این را در متن برنامه هفتم آوردیم و این برای این نیست که شما را در ضابطه اداری بیاوریم بلکه برای این است که جایی که نظام اداری مشکل دارد مشکلی بر سر راه شما نباشد.

وی ادامه داد: از من پرسیدند گروهه‌ای میانی چیست و زیرنظر کدام دستگاهند. این خیلی مهم است که این ماهیت را به آن توجه کنیم. اوین موضوع الگوسازی است و نیارمندیم الگو‌های اجتماعی را عرصه‌های متفاوت دنبال کنیم و آن را مستند کنیم تا همه از آن استفاده کنند.

قالیباف افزود: نکته دوم اینکه در فعالیت‌های داوطلبانه بحث شبکه‌سازی است، چون بسیار مهم اساسی است و برنامه‌ریزی دقیق، ارتباطات و هماهنگی‌های دقیق دارد و ما باید نتیجه‌محورعمل کنیم. ما نمی‌توانیم فقط فعالیت انجام دهیم که این کفایت نمی‌کند.

رئیس مجلس اظهار کرد: نکته سوم پایدارسازی کارهاست که بسیار مهم است. کار داوطلبانه هیچ منافاتی با نظم و انضباط ندارد و منافاتی با کار دقیق علمی ندارد و هیچ منافاتی با نهادسازی ندارد.

وی با بیان اینکه پیشاپیش هفته بسیج را به همه بسیجیان دریادل کشورمان تبریک می‌گویم، تصریح کرد: از سال ۵۷ که انقلاب پیروز شد تا ۵۹ که جنگ شروع شد در این فاصله ۱۷ الی ۱۸ ماه بسیج بعد از دوران دفاع مقدس شکل نگرفت و یک روحیه و نگاه به پیشرفت و محرومیت‌زدایی بود یعنی هم جهاد سازندگی این کار را می‌کرد و هم بسیج کمک جهاد می‌رفت و در سپاه محور کار شد. بسیج دقیقا با جهاد به سمت محرومیت‌زدایی پیش رفت و در جنگ اولویت مهمتر همه آن‌ها به سمت دفاع مقدس رفت.

قالیباف بیان کرد: بسیجیان وقتی در دفاع مقدس حضور پیدا کردند را به جبهه راه نمی‌دادند و اجازه ورود به خط مقدم نداشتند و خائنی مثل بنی صدر در فرماندهی کل قوا بود. این حرکت چگونه آمده که هم تفکر غلط را از گردونه خارج کرد و هم با حرکت خود نهادسازی کرده و سازمان‌های منظمی را می‌بیند که عملیات طریق القدس و بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر را انجام داده است.

وی ادامه داد: فرهنگی که ازبسیجی می‌بیند در دوران دفاع مقدس شکل گرفته است و انقلاب اسلامی ریشه‌هایش در دوران دفاع مقدس عمق پیدا کرد.

رئیس مجلس اظهار کرد: اینکه افراد مهم در سطوح بالای سیاسی میگ‌ویند حلقه‌های میانی چی هستند نه اینکه ندانند چی هستند بلکه می‌خواهند بگویند این‌ها معتبر نیستند. ما باید نشان دهیم کاری که انجام می‌دهیم معتبر است و برای این اعتبار علاوه بر اینکه حتما باید کار‌های عمیق انجام بدهیم باید دو ویژگی داشته باشیم یکی اینکه محرومترین قشر را انتخاب کنیم و در آن قشر ضعیف‌ترین افراد را پیدا کنیم که طبیعتا در این موضوع جغرافیا هم مهم است.

قالیباف اضافه کرد: نکته دوم برای معتبر بودن باید به آن توجه کنیم اینکه ما در محیط دانشگاه هستیم و باید دقیق بتوانیم نظام مسائل و پیشران‌ها را بشناسیم و بدون شک نظام مسائل است که مسائل را تعریف می‌کند و ما باید قدرت حل مسئله را داشته باشم و باید توجه جدی به آمایش سرزمینی داشته باشیم و همه کار‌ها هم‌جهت باشند و همه در روستا جوی آبی باشند برای حرکت پیشرفت کشور و در کار جهادی اگر یک سرویس بهداشتی می‌سازیم به آن افتخار می‌کنیم، چون کار جهادی است، اما اقتصاد، خودکفایی، سلامت و شبکه راه روستا هم کار اقتصادی است و تقویت پول ملی هم کار اقتصادی است و نکته آخر اینکه در کنار خاستگاه و ماهیت الگوسازی، شبکه سازی و پایدارسازی و معتبرسازی نکته دیگر کارکرد کار‌های جهادی است.

وی گفت: ما باید در اینجا پرکننده خلا نبود نهاد‌هایی باشیم که می‌خواهند باشند. فرق ماهوی یک نهاد با یک سازمان همین است. سازمان جایی است که همه انسان‌ها در آن سازمانی هستند. وقتی حرف از نهاد می‌زنیم یک سازمان انسانی است. امروز ما مخصوصا در گروه‌های جهادی نباید بگوییم که این‌ها انقلابی و غیرانقلابی، مو من و غیرمومن هستند یا نیستند بلکه هر کسی داوطلب شد نه درخدمتگزاری سوال کنیم و نه کسی که می‌خواهد آن خدمت را انجام دهد.

رئیس مجلس عنوان کرد: کار جهادی یعنی تداوم فرهنگ اربعین و از هفت صفر تا بیست صفر که همه می‌روند اربعین و می‌آیند ما چه فضایی داریم که این حجم عظیم می‌روند و می‌آیند و ضعیف و غنی می‌روند و از اقصی نقاط جهان می‌آیند و یک حرکت به تمام معنا برخاسته مردمی است، نمی‌گویم آسیب اجتماعی نیست، اما کم است، چون فضا معنوی و مطهر است.

قالیباف اضافه کرد: چرا در کار جهادی روند فرهنگ اربعین را ادامه ندهیم. بگذاریم در کار خیر همه شریک شوند. این محل عمق بخشیدن به انقلاب و مردمی‌سازی است. در آستانه هفته بسیج فکر نکینم همه کسانی که به جبهه آمدند در عمق عرفان بودند بلکه وقتی به جبهه می‌آمدند این اتفاقات می‌افتاد. اگر جهادی هستیم این فضا را داشته باشیم هر که به این دریا آمد پاک می‌شود.

وی افزود: اهل بیت (ع) وقتی کمک می‌کردند نمیکفتند مومن است یا خیر همین که مخلوق خداست بر ما واجب است که به او برسیم لذا در کار جهادی گزینش نگذاریم و بگذارید یک مسیر درست را پیش برود.

قالیباف بیان کرد: ما باید توجه داشته باشیم هم انسان‌ها را حفظ کنیم و هم به فعالیت‌های اجتماعی توجه کنیم و باید سرمایه‌های انسانی را حفظ و قوی کنیم. اینجاست که ما می‌توانیم اعتماد که سرمایه هر جامعه‌ای است را ایجاد کنیم. خیلی از مشکلات در موضوعات مختلفی که در بحث‌های سیاسی و غیرسیاسی داریم اگر به گروه‌های جهادی برویم خیلی از این مسائل حل می‌شود و از برخی گارد‌های بی‌خود خارج می‌شویم.

رئیس مجلس اظهار کرد: در حوزه عدالت باید اولویت را به مناطق محروم بدهیم. بایداز این فرصت استفاده کنیم و بهترین اوقات فراغت غنی‌شده همین‌جاست. آن چیزی که در آموزش و پرورش به آن کم توجه می‌کنیم این است که فکر می‌کنیم باید دانش‌آموز از صبح تا شب سر کلاس باشد، اما زندگی ابعاد دیگری دارد و در برنامه هفتم آورده‌ایم که آموزش و پرورش به این سمت حرکت کند که دانش‌آموز در اوقات فراغت با سیستم مدرسه از مدرسه بیرون بیاید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار