آنکارا: قطع رابطه با اسرائیل را بررسی کردیم

وزیر خارجه ترکیه گفت رویکرد عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی که قبل از جنگ در منطقه وجود داشت، دیگر نمی‌تواند ادامه یابد.

«هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه بامداد یکشنبه گفت: «درباره قطع روابط با اسرائیل صحبت کردیم و هیچ محدودیتی برای اقدام ما وجود ندارد».

به گزارش الجزیره، فیدان با بیان اینکه دیگر رویکرد عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی که قبل از جنگ در منطقه وجود داشت، نمی‌تواند ادامه یابد؛ توضیح داد: «تصمیم [قطع روابط با اسرائیل]باید جمعی و از سوی تعدادی از کشور‌ها باشد تا قوی باشد».

وی با بیان اینکه آنکارا با واشنگتن در حمایت مطلق از تل‌آویو و رد آتش‌بس دائمی موافق نیست، اظهار داشت: «من با بلینکن صریح صحبت کردم و خواستار آتش‌بس دائمی شدیم و سیاست آواره‌کردن [مردم غزه]را رد کردیم».

وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: «کشور‌های اسلامی در حال حاضر ترجیح می‌دهند مشکل (در مورد غزه) را با استفاده از همه ابزار‌های دیپلماتیک و بشردوستانه که در اختیار دارند حل کنند. تداوم در اختیار داشتن تسلیحات هسته‌ای توسط اسرائیل، مسابقه تسلیحات هسته‌ای را تشدید خواهد کرد و وضعیت مطلوبی برای منطقه و جهان نیست».

هاکان فیدان گفت: «در حال حاضر دو عامل رقابت تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه را تشدید می‌کند و منجر به افزایش هسته‌ای شدن در این منطقه می‌شود: یکی تسلیحات هسته‌ای اسرائیل و دیگری شکست در خلع سلاح هسته‌ای منطقه.»

هاکان به الجزیره گفت: «در اختیار داشتن تسلیحات هسته‌ای توسط اسرائیل برای سال‌های متمادی یک راز شناخته شده و در عین حال ناشناخته بوده است». 

وی با اشاره به اینکه اسرائیل معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا نکرده است، خواستار خلع سلاح هسته‌ای منطقه شد و گفت رویکرد عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی که قبل از جنگ در منطقه وجود داشت، دیگر نمی‌تواند ادامه یابد.

پیشتر، رجب طیب اردوغان در سخنرانی خود در پارلمان ترکیه از نتانیاهو خواست نهایتا به این پرسش که رژیم صهیونیستی دارای تسلیحات هسته‌ای هست یا نه پاسخ شفاف دهد. اردوغان طی اظهاراتی با انتقاد تند از مواضع رژیم صهیونیستی، اسرائیل را رژیم ترور خوانده بود که اقدام به انجام جنایات جنگی و نقض قوانین بین المللی در غزه می‌کند. این اظهارات واکنش نتانیاهو را به دنبال داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۲۸ آبان ۱۴۰۲
بررسی کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۸ آبان ۱۴۰۲
خائنین به ملت فلسطین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۸ آبان ۱۴۰۲
واقعا سازمانی عملکرد 52 کشور اسلامی و 22 کشور عربی در قبال جنگ و نسل کشی غزه بررسی کند و کارنامه کشور ها را بیرون دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۸ آبان ۱۴۰۲
رابطه داشتن هر کشوری با اسرائیل جز آبروریزی و ننگ عایدی دیگری را برای آن کشورها نخواهد داشت وقتی شما می توانید با بیش از 100 کشور دیگری که متهم به نسل کشی و قتل عام کودکان نیستند چه اصراری است که با رابطه داشتن با اسرائیل کشور خود را در نزد جهانیان بی آبرو بسازید. به نظر می رسند گه منبعد اغلب کشورهای مستقل و آزاده و خصوصا کشورهای مسلمان از ترس فشار افکار عمومی و ابروریزی های بعد از آن رابطه خود را با اسرائیل قطع یا به حداقل برسانند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۲۸ آبان ۱۴۰۲
تا پایان این درگیری ها فقط از این حرف های پوچ و تو خالی بزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۸ آبان ۱۴۰۲
خدا گرفتارتان کند
آخرین اخبار