رژیم صهیونیستی با خسارتی که از جنگ متحمل شد، چه کار‌هایی می‌توانست انجام دهد؟

بانک مرکزی رژیم اسرائیل میزان هزینه‌های هنگفتی را که از زمان آغاز جنگ علیه جنبش حماس در هفتم اکتبر سال جاری به اقتصاد این رژیم تحمیل شده است، فاش کرد.

مرکز آمار بانک مرکزی رژیم اسرائیل میزان هزینه‌های تخصیص یافته به بخش دفاعی را ۱۰۷ میلیارد شیکل معادل ۲۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار برآورد کرده است. علاوه بر این هزینه‌های ناشی از جبران خسارت‌های مستقیم و غیرمستقیم، پرداخت بدهی‌های عمومی و از دست دادن درآمد‌های مالیاتی نیز به این رقم افزوده می‌شوند. 

طبق گزارش اسپوتنیک، براساس گزارش مرکز آمار رژیم صهیونیستی، مجموع هزینه‌ها به ۱۹۸ میلیارد شیکل معادل ۵۳ میلیارد دلار رسیده است.

کارشناسان حوزه اقتصاد این رقم را در مقایسه با مدت زمانی که درگیری کنونی ادامه داشته است یعنی از هفتم اکتبر بسیار هنگفت می‌دانند. 

اسرائیل  با ۲۹ میلیارد دلار چه کارهایی می توانست انجام دهد؟ 

برآورد‌های منتشر شده توسط وب سایت «هوم بیلدینگ اسمارت» نشان می‌دهد که هزینه تاسیس یک دانشگاه خوب حدود یک میلیارد دلار برآورد می‌شود و این بدان مفهوم است که اسرائیل با این هزینه می‌توانست ۲۹ دانشگاه تاسیس کند.

منابع آمریکایی تاکید می‌کنند که هزینه تاسیس یک مدرسه کوچک در آمریکا بین ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار دلار است و هزینه‌های مربوط به راه اندازی احتمالا تا یک میلیون دلار افزایش می‌یابد. این در حالی است که برآورد‌های دیگر نشان می‌دهند که این رقم می‌تواند بسته به مکان و میزان وسعت مدرسه به ۲۰ میلیون برسد. بنابر این ارقام اسرائیل می‌توانست ۲۹ هزار مدرسه با هزینه ۱ میلیون دلار بسازد.

به گزارش وب سایت «لایو»، هزینه ساخت یک هتل یا هتل کلاس اقتصادی متشکل از ۱۰۰ اتاق حدود ۷ میلیون و ۷۵۰ هزار دلار است، در حالی که هتل کلاس متوسط حدود ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار و هزینه یک هتل ۵ ستاره حدود ۶۱ میلیون دلار است.؛ بنابراین اسرائیل با این هزینه می‌توانست بیش از ۱۶ هتل مجلل بسازد.

علاوه بر این، وب سایت اقتصادی «exacthowmuch» تاکید کرده است که هزینه معمول ساخت یک مرکز تولید خودرو در کلاس جهانی حدود ۸ میلیارد دلار است؛ بنابراین اسرائیل با این هزینه هنگفت می‌توانست ۳ کارخانه خودروسازی تاسیس کند.

وب سایت "freshbooks" نیز گزارش داده است که هزینه ساخت یک بیمارستان معمولی (استاندارد) بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار در هر فوت مربع است. این بدان مفهوم است که هزینه ساخت یک بیمارستان با مساحت ۱۶ هزار و ۴۰۴ فوت مربع (۵ هزار متر مربع) ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار است، یعنی اسرائیل با این هزینه می‌توانست بیش از ۳۵ بیمارستان در این اندازه بسازد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار