مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان:

سند رشد یوزپلنگ آسیایی برای اولین بار در ایران تدوین شد

ظاهری گفت: «سند رشد و نگهداری یوزپلنگ آسیایی به عنوان گونه‌ای ارزشمند و در خطر انقراض برای اولین بار در ایران به عنوان دستاورد ارزشمند علمی تنظیم و تدوین شد.

ظاهری گفت: پنج یوزپلنگ «ایران»، «فیروز»، «توران»، «آذر» و «دلبر»، در سایت تکثیر واقع در پارک ملی توران در شهرستان شاهرود استان سمنان با شرایط جسمانی مساعد زیست می‌کنند و بررسی و مطالعه شرایط جسمانی این یوزپلنگ‌ها از روزهای نخست زندگی تا کهنسالی موجب دستیابی به سند رشد و نگهداری یوزپلنگ آسیایی شد.

وی ادامه داد: امید است با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌ها و «سند رشد و نگهداری یوزپلنگ آسیایی» در آینده‌ای نزدیک شاهد موفقیت در تکثیر یوزپلنگ در اسارت به دست مختصصان بومی باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان درباره برخی گمانه‌زنی‌ها در زمینه ایجاد سایت تکثیر دوم یوزپلنگ آسیایی در ایران، گفت: اگر تکثیر در اسارت یوزپلنگ در پارک ملی توران موفق باشد، سازمان حفاظت محیط زیست درباره ایجاد سایت دیگر با جابه جایی یوزهای «آذر» و «توران» تصمیم می گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۱۹ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
فعلا جابجایی به صلاح نیست .چون از خانواده گربه سانان هستند میتوان خیلی زیاد تکثیر نمود وبعد از رسیدن به فرم قابل قبول به جاهای موردنظر فرستاد وباز درآنجا تکثیر درحالت محیط تحت کنترل تکثیر نمود وبعد دوباره که به حالت طبیعی زاد ولد افزایش یافت آنها را به حالت نیمه کنترل یعنی نصف دست آموز وداد ن خوراک ونصف حالت آزادانه داشته باشند که بتوانند درمحیط پرسه بزنند،درمرحله ی بعد خودبخود واردچرخه ی طبیعت می شوند انشاءالله