روستای خور مقصد گردشگری زمستانه در استان البرز

روستای خور در دامنه قله گندم چال، در ارتفاعات استان البرز و شهرستان ساوجبلاغ قرار دارد.

این روستا با طبیعت بی نظیر و داشتن جاذبه‌های متعدد می‌تواند مقصد خوبی برای گردشگران باشد. قله‌ها و دره‌های سرسبز و پیچ در پیچ و باغ‌های زیبا، آبشار، رودخانه و چشمه خور، قلعه خور، چنار ۸۰۰ ساله،   بقعه امامزاده سلیمان، زبیده خاتون، چشمه خان کهریزک و کوه نمار از دیدنی‌های این روستا است.

آبشار خور: آبشار از روستای خور تقریباً ۲ کیلومتر فاصله دارد که با طی زمان ۳۰ الی ۴۵ دقیقه از میان درختان زیبای سیب ترش، گوجه‌سبز، زردآلو و گیلاس و طبیعت زیبای منطقه به پای آبشار خور خواهید رسید. به دلیل جلوگیری از هدر رفت آب چشمه مسیر نهر آب از نزدیکی آبشار تا روستای خور به وسیله کانال کوچکی هدایت می‌شود که در میان مسیر دریچه‌هایی برای تغییر مسیر آب به سمت باغات تعبیه شده است. این آبشار به اندازه‌ای بلند است که از فاصله‌ای دور می‌توان آنرا دید. محل ریزش آب به صورت صخره‌ای و کاملاً عمود بر زمین است. در فصول سرد سال به دلیل برودت هوا، آب آبشار یخ میزند و منظره زیبایی ایجاد می‌کند، اما در عوض به دلیل ارتفاع برف رسیدن به آبشار نیز سخت‌تر می‌شود.

امامزاده زبیده خاتون: در شمال غربی روستای خور منطقه‌ای به نام بر چشمه وجود دارد که در دامنه کوه آن می‌توان چشمه، کوره آهک پزی قدیمی و بقعه‌ای متعلق به دوره ایلخانی را مشاهده کرد، این بقعه را زبیده خاتون می‌نامند. بنای سنگ و گچی این امامزاده که در نوع خود دیدنی و کم نظیر است بر پلانی هشت ضلعی ساخته شده است.

امامزاده سلیمان: این امامزاده بر روی تپه‌ای در وسط روستای خور قرار دارد. قدمت بنای امامزاده به دوران ایلخانی بر می‌گردد که در دوران صفوی و قاجار الحاقاتی به آن افزوده شده است. مصالح بنا از سنگ با ملاط گل و گچ و نوع پوشش آن از نوع گنبد مخروطی است.

پیست اسکی خور هم در نزدیکی روستای خور قرار دارد که بزرگ‌ترین پیست اسکی منطقه محسوب می‌شود.

در مرکز روستا گورستانی قدیمی قرار دارد که در آنجا نیز آثار سنگ‌هایی با قدمت ۶۰۰ تا ۷۰۰ سال با نام اشخاصی که پسوند‌های منتصب به خور دارند یافت می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.