سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس:

طرح رنگ‌بندی گواهی‌نامه در کاهش حوادث رانندگی موثر است

سلیمی گفت: طرح رنگ‌بندی گواهی‌نامه می‌تواند خطرات جانی و مالی که در جاده‌ها اتفاق می‌افتد را کاهش دهد.

اصغر سلیمی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره رنگ‌بندی گواهی‌نامه گفت: طبقه‌بندی گواهی‌نامه در اکثر کشور‌های پیشرفته دنیا وجود دارد و حتی گواهی‌نامه‌های عادی هم طبقه‌بندی دارند یعنی این‌طور نیست که هر کسی که گواهی‌نامه بگیرد بتواند در همه جاده‌ها رانندگی کند.

وی ادامه داد: این قانون را گذاشتند که هر کسی که گواهی‌نامه دارد در یک جاده با یک سرعت برود و بعد از یکی دو سال می‌تواند این امر را ارتقا دهد و در جاده‌های مختلف رانندگی کند و ما هم باید به این سمت برویم.

نماینده مردم سمیرم در مجلس بیان کرد: ما در بحث رانندگی مشکل داریم و خیلی‌ها که تجربه رانندگی ندارند به جاده‌های بزرگ و شلوغ می‌روند و هم جان خود و هم جان دیگران را به خطر می‌اندازند لذا امیدوارم طرح رنگ‌بندی گواهی‌نامه با کارشناسی بهتری انجام شود و مردم بتوانند از آن استفاده کنند و خطرات جانی و مالی که در جاده‌ها اتفاق می‌افتد، کمتر شود.

سلیمی اظهار کرد: قوانینی که برای افرادی که به‌تازگی گواهی‌نامه گرفتند مثل اینکه تا یک سال در نیمه‌شب اجازه رانندگی ندارند و یا نمی‌توانند در اتوبان رانندگی کنند به‌درستی اجرا نمی‌شود مثلا کامیون‌ها نباید به خط سرعت بیایند، اما هم کامیون‌ها، هم اتوبوس‌ها و هم کشنده‌ها به‌جای اینکه در خط آهسته‌رو حرکت کنند بدون هیچ ترسی در خط سرعت حرکت می‌کنند لذا قوانین بازدارنده نیست و یا اینکه یک نفر در سال اول گرفتن گواهی‌نامه در اتوبان جریمه شده است را ندیدیم.

باید در رسانه‌ها فرهنگ‌سازی کنیم و قوانین رعایت شود، چون رانندگانی که توانایی رانندگی در جاده‌ها را دارند قوانین را رعایت نمی‌کنند و این باعث شده نیروی انتظامی طرح رنگ‌بندی گواهی‌نامه‌ها را انجام دهد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرده است: پنج رنگ طلایی، نقره‌ای، سفید، نارنجی و قرمز برای رنگ‌بندی گواهی‌نامه‌ها در نظر گرفته شده است. این رنگ‌ها هستند که نشان می‌دهند رانندگی یک فرد چگونه است.

وی ادامه داد: در ابتدا گواهی‌نامه تمامی افراد سفید رنگ است و بعد از مدتی که افراد رانندگی کردند و مرتکب تخلف شدند یا اینکه رانندگی بدون خطر و تخلف داشتند رنگ گواهی‌نامه افراد به نقره‌ای و طلایی ارتقا یا به نارنجی و قرمز تنزل پیدا می‌کند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اظهار کرد: افرادی که در مدت ضبط گواهی‌نامه اقدام به رانندگی کنند به مرجع قضایی معرفی و به مجازات مقرر برای رانندگی بدون گواهی‌نامه محکوم می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۲۶ آذر ۱۴۰۲
چرا نمیفرمایید علت اصلی فرسودگی ماشینهاست و عدم ایمنی وتقلبی بودن قطعات خودرو هست چرا نمیفرمایید شما مردم را با ارابه های مرگ به جاده می‌فرستید ؟مردم پول نانش مانده حالا چند صدتومن و چند روزی هم برای گواهی نامه صرف کند خدا چه نوابغی بر سرنوشت و مرگ زندگی تصمیم میگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۶ آذر ۱۴۰۲
ما که می‌دانیم میخوایی از خلق الله به بهانه رنگ بندی بازم کلی پول به جیب بزنین. بعد از گذشت سالها هنوز یک نفر از من کارت ملی یا پایان خدمت درخواست نکرده که به صورت الکترونیک در دستگاهی قرار بده!!!! فقط تغییر الکی و گرفتن پول از جیب مردم بدبخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۲۶ آذر ۱۴۰۲
ببخشید آیا مجلس طرحی برای رنگبندی و درجه بندی مفسدان اقتصادی و دزدان بیت المال حق ناس مردم خور برای ارائه دارد؟؟
روزی سه وعده چای مصرف می شود،
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۰:۵۳ ۲۶ آذر ۱۴۰۲
کاملا درست هست خیلی از این تازه وارد ها باعت ایجاد ترافیک و تصادف می شوند من هر روز در جاده‌ ای دو طرفه با عرض شش متر تردد دارم وقتی یک راننده کم تجربه وارد جاده می شود و به دلیل ترس با سرعت سی کیلومتر حرکت می کند که باعت ایجاد ترافیک می شوند و رانندگان پشت سر مجبور به سبقت گرفتن می شوند و بعدش تصادفات وحشتناک! به نظر من علاوه بر جریمه ی سرعت زیاد باید برای سرعت کم هم باید جریمه در نظر گرفت یا از ورود این راننده ها به این نوع جاده ها جلوگیری شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۶ آذر ۱۴۰۲
با این شیوه مردم هم خونه نشین کنین نتونن‌ از سر جاشون تکون‌ بخورن‌ تو خونه افسردگی بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۶ آذر ۱۴۰۲
چرا صحبتی از ارتقا و استاندارد سازی جاده ها نمی کنی ؟ ۹۰ درصد عامل تصادفات جاده هاتون هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۶ آذر ۱۴۰۲
اون کار خرج داره
United States of America
ناشناس
۰۸:۱۲ ۲۶ آذر ۱۴۰۲
شما که جایییی تون درد نمگیر مردم بدبخت باید جگرشون خون بش که مبخوان گواهی نامه رانندگی بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۲۶ آذر ۱۴۰۲
این طرح کار ساز نیست جاده ها و خودرو های داخلی را ایمن سازی کنید .
و بی رویه گواهی نامه ندهید من در جنوب فارس هستم از هر صد نفر که گواهی نامه می گیرند ۸۰ نفر زن و ۲۰نفر آقا آن وقت در شهر می شون سرویس مدارس و حتی بلد نیستند درست رانندگی کنند و یک معضل بزرگی در شهرمان است لطفا قوانین برای گرفتن گواهی نامه را تشدید کنید و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۵ ۲۶ آذر ۱۴۰۲
طرح بدید که پلیس باید کف جاده ها باشه نه داخل اتاقها و دنبال کارهای غیر تخصصی. هرچقدر پلیس در جاده ها حضور بیشتر داشته باشه تلفات و تصادفات کمتر میشه
با این طرح های مسخره هم نمیشه تلفات و تصادفات را از بین برد
آخرین اخبار