اردک‌های سرسبز میهمان آبگیر‌های میاندشت جاجرم

بیش از دو هزار پرنده برای زمستان گذرانی به آبگیر‌های پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم مهاجرت کردند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جاجرم گفت: از حدود یکماه قبل حدود دو هزار قطعه پرنده مهاجر زمستان گذران از نوع اردک سرسبز وارد آبگیر‌های پناهگاه حیات وحش میاندشت شده اند.
احمدصفرزاده گفت : بارندگی‌های پاییزه باعث شده رودخانه کال شور و تعدادی از بند‌های خاکی میاندشت آبگیری شده و با توجه به امنیتی که در این منطقه وجود دارد هر ساله تعداد کثیری از پرندگان مهاجر منطقه میاندشت را برای استراحت و زمستان گذرانی انتخاب کنند.

اردک کله سبز، تقریبا ۵۷ سانتی‌متر طول دارد و از اردک‌های نسبتا بزرگ روی آب چر است. آینه بالی در هر دو جنس به رنگ بنفش و محدود به دو خط سفید است که در پرواز به خوبی دیده می‌شود.
پا‌های این پرنده نارنجی است و در فصل تولید مثل، پرنده نر به ماده شباهت می‌یابد، با این تفاوت که منقارش سبز مایل به زرد است.
اردک‌های سرسبز معروف‌ترین اردک‌های وحشی جهان هستند، این پرنده معمولاً در تالاب ها، سواحل دریا‌ها زندگی می‌کند و آشیانه خود را روی زمین، لابه لای علف‌ها می‌سازد.
منطقه حفاظت شده میاندشت با گستره ۸۵ هزار هکتار، از امن‌ترین زیستگاه‌های یوز ایرانی است که در سال ۱۳۵۲ زیر حفاظت قرار گرفته است.
این منطقه پوشیده از دشت‌های وسیع با اقلیمی خشک، نیمه خشک و تراکم گیاهی نسبتا مطلوب است و عبور کالشور از آن سبب شده تا این منطقه حتی در خشکسالی‌ها چندان مشکل کم آبی را احساس نکند.
پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم یکی از قدیمی‌ترین مناطق چهار گانه کشور به شمار می‌رود. میاندشت دارای یکی از غنی‌ترین و متراکم‌ترین گونه‌های جانوری کشور است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.