غربالگری دیابت و فشار خون بالا برای بیش از ۵۴۷ هزار و ۵۹۳ گلستانی

معاون فنی مرکز بهداشت گلستان از غربالگری دیابت و فشار خون بالا برای بیش از ۵۴۷ هزار و ۵۹۳ نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال تا ۹ دی در استان خبر داد.

سید مهدی صداقت گفت: این طرح ملی از ۲۰ آبان در سطح استان با شعار آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر آغاز شده و تا ۱۵دی ادامه خواهد داشت. 

صداقت افزود: براساس نتایج حاصل از اجرای این پویش ملی از ابتدای طرح تاکنون ۹ هزار و ۸۴۸ نفر با عنوان احتمال ابتلا به فشار خون بالا و ۱۳ هزار و ۲۳۵ نفر با عنوان احتمال ابتلا به دیابت شناسایی شده اند. 

صداقت گفت: گروه در معرض خطر دیگری که در این پویش شناسایی شدند افراد با قند خون در محدوده پره دیابت (FBS بین ۱۰۰ تا ۱۲۶) و فشار خون در محدوده پیش فشار خون بالا (فشار خون بین ۱۲۰/۸۰تا ۱۴۰/۹۰) بودند که به ترتیب ۴۷ هزار و ۴۰۴ نفر و ۱۱۰ هزار و ۱۲۱ نفر از افراد غربالگری شده را تا کنون شامل شدند.

او  افزود: رعایت سبک زندگی سالم و توجه به توصیه‌های بهداشتی و مراجعه در بازه‌های زمانی ۶ ماهه به مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشت در افراد با تشخیص پره دیابت و پیش فشار خون بالا برای اندازه گیری قند و فشار خون از ابتلای  این افراد به دیابت و فشارخون بالا در آینده پیشگیری می‌ کند.

صداقت ادامه داد: مهم‌ترین هدف این طرح، تشخیص و کنترل زودهنگام دیابت و فشارخون، شناسایی افراد مبتلا به دیابت و فشارخون و مداخله برای پیشگیری از بیماری‌های ثانویه در این افراد است.

انجام غربالگری برای جمعیت هدف در این پویش ملی به صورت رایگان در مراکز جامع سلامت و پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت سطح استان انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.