یک کارشناس مسائل اجتماعی:

خانواده‌ها با نوجوان مبتلا به اعتیاد خود روابط دوستانه داشته باشند

یک کارشناس مسائل اجتماعی گفت: والدین باید با فرزند دارای اعتیاد خود ارتباط دوستانه برقرار کرده و فرزند را نسبت به عواقب کار خود آگاه کنند.

 اعظم موحدی مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل اجتماعی در یک برنامه رادیویی در مورد اعتیاد در بین دانش آموزان گفت: برای پیشگیری در اجتماع باید والدین از گروه دوستانه فرزند خود اطلاع داشته باشند و از فعالیت‌های آن‌ها مطلع باشند. همچنین باید قوانینی برای بچه‌ها اتخاذ کرد تا نسبت به موارد خطر آگاهی پیدا کنند.

وی افزود: رسانه‌ها و مراکز مهارت آموزی در این حوزه بسیار تاثیر دارند. والدین می‌توانند فرزندان را به گروهی از همسالان خود معرفی کنند که در حوزه مهارت‌ها اطلاعات بالایی دارند. والدین باید الگو‌های خوبی برای فرزندان تعیین و معرفی نمایند و همچنین می‌توانند روابط نزدیکی با فرزندان خود داشته باشند.

وی ادامه داد: بسیاری از مساجد نیز کلاس‌های آموزشی در این حوزه دارند. همچنین با توجه به شکاف بین نسلی والدین و فرزندان باید بتوان دوست‌هایی را انتخاب کرد که اطلاع رسانی خوبی برای آن‌ها داشته باشند. همچنین باید برای فرزندان فرهنگسازی و اطلاع رسانی کامل در حوزه اینترنت داشته باشیم.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر آشنایی خانواده‌ها و والدین نسبت به مهارت‌های زندگی خاطرنشان کرد: در انتخاب خودآگاهانه روابط فردی، فرزندان براساس اطلاعاتی که کسب کرده‌اند، روابط خود را تعیین می‌کنند و هر چه خودآگاهی آن‌ها بیشتر شود روابط بین فردی آن‌ها نیز بالا می‌رود.

موحدی در مورد وظایف خانواده‌ها گفت: از دوران کودکی و در مقطع دبستان برخی بازی درمانی برای بچه‌ها وجود دارد که آگاهی آن را بالا می‌برد. همچنین در گروه‌های همسالان می‌توان بازی‌های گروهی را اجرایی کرد تا جرئت نه گفتن در بچه‌ها بالا رود.

وی همچنین در مورد واکنش والدین نسبت اعتیاد فرزند خود تصریح کرد: در این شرایط والدین باید با فرزند خود ارتباط دوستانه برقرار کنند و در پروسه ترک قرار گیرد. باید با لحن مناسب پیش رفت و فرزند را نسبت به عواقب کار خود آگاه کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار