۱۱ هکتار از نیزار‌های تالاب دورگه سنگی نقده در آتش سوخت

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: ۱۱ هکتار از نیزار‌های تالاب دورگه سنگی این شهرستان در آتش‌سوزی شب گذشته طعمه حریق شد و آتش خسارت زیادی به این تالاب وارد کرد.

اکبر قایمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: آتش سوزی در ۲ مرحله در این تالاب شروع شد و با همکاری تیم‌های آتش نشانی محمدیار، ماموران یگان حفاظت محیط زیست، جمعیت هلال احمر و جوامع محلی پس از ۴ ساعت تلاش مهار شد.

وی اضافه کرد: در مرحله نخست ۲ هکتار از نیزار‌ها در آتش سوخت و پس از مهار آن دوباره زبانه‌های آتش شعله‌ور شده بود و تا رسیدن تیم‌های امدادی، ۹ هکتار دیگر از نیزار‌ها این تالاب در آتش سوخت.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده با اشاره به اینکه به احتمال زیادی آتش سوزی عمدی بود،‌ افزود: هم اکنون یک دستگاه لودر و یک دستگاه خودرو آتش نشانی محمدیار که برای مهار آتش اعزام شده بودند، در باتلاق تالاب گرفتار شدند و تلاش‌ها برای بیرون کشیدن آن‌ها تداوم دارد.

به گفته قایمی، وزش باد شدید و باتلاقی بودن تالاب کار مهار آتش را با مشکل روبرو کرده بود و هم اکنون بیش از ۵۰ درصد از مساحت این تالاب آبگیری شده و این تالاب برای آبگیری کامل نیاز به ۷ میلیون مترمکعب آب دارد.

تالاب بین المللی درگه‌سنگی (سیران گلی) به مساحت ۷۳۵ هکتار در یک کیلومتری سه راهی محمدیار واقع شده که در حوضه آبریز رودخانه گدار قرار گرفته است و توسط جریان‌های این رودخانه و رواناب‌های ناشی از بارش بر سطح حوضه آبریز تالاب تغذیه می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.