غربالگری بیش از یک میلیون و ۳۵۲ هزار نفر در کرمانشاه

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه از شناسایی حدود ۳۰۰ هزار مورد ابتلا به دیابت و فشار خون بالا در استان خبر داد.

ابراهیم شکیبا رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به تمدید طرح غربالگری دیابت و فشارخون بالا تا ۳۰ دی ماه، گفت : تاکنون بیش از یک میلیون و ۳۵۲ هزار نفر از جمعیت استان در این طرح غربالگری شده اند.

وی جمعیت هدف این طرح را افراد بالای ۱۸ سال عنوان کرد و افزود: تاکنون ۹۳.۴ درصد جمعیت یک میلیون و ۴۴۸ هزار نفری هدف طرح در استان غربالگری شده اند.

شکیبا با اشاره به شناسایی ۶۱ هزار و ۹۵۱ بیمار مشکوک به فشار خون بالا در این طرح، گفت: در این طرح تاکنون ۳۱ هزار و ۹۰۴ بیمار مشکوک به دیابت هم شناسایی شده اند. البته بیماری این افراد در صورت تایید پزشک بصورت قطعی اعلام می‌شود.

شکیبا نکته مهم و هشدار دهنده در این غربالگری را شناسایی افراد مبتلا به پیش فشار خون و پری دیابت عنوان کرد و افزود: این افراد در صورت عدم اصلاح سبک زندگی، وارد مرحله بیماری می‌شوند.

وی افزود: تاکنون ۲۴۵ هزار مبتلا به پیش فشار خون در استان شناسایی شده که فشار خون این افراد بین ۱۲۰ میلیمتر جیوه روی ۸۰ میلیمتر جیوه (۱۲ روی هشت) تا ۱۳۹ میلیمتر جیوه روی ۸۹ میلیمتر جیوه (۱۳.۹ روی ۸.۹) بوده است.

وی افزود: فشار خون نرمال حد فاصل ۹۰ میلیمتر جیوه روی ۶۰ میلیمتر جیوه تا ۱۱۹ میلیمتر جیوه روی ۷۹ میلیمتر جیوه است و اگر از این میزان بالاتر باشد، فرد وارد مرحله پیش فشار خون شده و زمانی که فشار خون به ۱۴۰ میلیمتر جیوه روی ۹۰ میلیمتر جیوه (۱۴ روی ۹) برسد فرد عملا وارد مرحله بیماری شده و مبتلا به فشار خون بالا است که باید تحت درمان قرار گیرد.

شکیبا گفت: اگر این ۲۴۵ هزار نفر که در مرحله پیش فشار خون قرار دارند، تغذیه خود را اصلاح نکرده و تحرک نداشته باشند، به سرعت وارد مرحله بیماری فشار خون بالا می‌شوند که خطرات بسیاری به همراه دارد.

وی افزود: فشار خون بالا یکی از ریسک فاکتور‌های سکته‌های قلبی و مغزی، نارسایی کلیه و بسیاری عوارض و بیماری‌های دیگر است.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در ادامه از شناسایی بیش از ۵۳ هزار مبتلا به پری دیابت هم خبر داد و افزود: قند ناشتای این افراد بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ است و اگر از ۱۲۰ فراتر رود، این افراد هم وارد مرحله بیماری خطرناک دیابت می‌شوند.

وی افزود: این بیماری هم یکی از ریسک فاکتور‌های خطر ابتلا به سکته‌های قلبی و مغزی است و خود بیماری هم می‌تواند به قطع عضو، نابینایی و ... منجر شود، بنابراین بسیار ضروری است که این افراد از همین حالا سبک زندگی خود را اصلاح کرده و از ورود به مرحله بیماری دیابت پیشگیری کنند.

شکیبا گفت: این افراد باید مصرف قند‌های ساده مانند قند و شکر را محدود کرده و حتما در طول روز ورزش و تحرک داشته باشند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.