افزایش ۱۰ درصدی جمعیت حیات وحش در مناطق حفاظت شده خراسان جنوبی

جمعیت حیات وحش در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ۱۰ درصد افزایش یافت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در برنامه سرشماری حیات وحش شاخص استان که از اویل آبان سال جاری شروع و تا اوسط آذرماه ادامه دارد یک میلیون و ۴۸۰ هزار و ۳۱۱ هکتار از مناطق تحت مدیریت استان مورد پیمایش وسرشماری قرارگرفت.

حاتمی افزود: طبق برنامه زمان بندی تعیین شده، عملیات سرشماری سمداران شاخص استان در ۱۵ منطقه با مدیریت شامل هفت منطقه حفاظت شده، دو پناهگاه حیات وحش و شش منطقه شکار ممنوع در بازه زمانی مقرر و با استفاده از ظرفیت جوامع محلی، همیاران، دانشگاهیان، دوستداران طبیعت وتشکل‌های زیست محیطی انجام گرفت.

وی هدف از سرشماری حیات وحش را برآورد جمعیت حیات وحش شاخص استان، پایش بیماری‌ها و بررسی وضعیت حفاظتی آن‌ها عنوان کرد و گفت: با نتایج بدست آمده از سرشماری سال جاری پستانداران شامل کل و بز، قوچ ومیش، آهو و جبیر مشاهده و سرشماری شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: طبق بررسی‌های انجام شده جمعیت حیات وحش نسبت به سال گذشته تعداد ۱۰ درصد افزایش جمعیت داشته که حکایت از حفاظت و مدیریت مطلوب حیات وحش درسطح استان است.

حاتمی اقداماتی نظیر گشت و کنترل مستمر محیط بانان در مناطق، جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی، کنترل ورود و خروج دام، پایش بیماری‌های حیات وحش، تعمیر و ترمیم آبشخور‌ها و حساسیت نسبت به آبرسانی و علوفه به وحوش، ارتقای زیرساخت‌های حفاظتی مانند تعمیر و تجهیز پاسگاه‌های محیط بانی و خرید تجهیزات انفرادی، افزایش بودجه مربوط به جیره غذایی محیط بانان، تعامل با جوامع بومی - محلی و ارائه آموزش‌های لازم در زمینه حفاظت از محیط زیست، کنترل هوشمند مناطق و ارتباطات بی سیمی و... را از جمله عوامل موثر در افزایش جمعیت حیات وحش در استان برشمرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، افزایش شکار غیر مجاز، خشکسالی، تغییر اقلیم، کمبود نیرو و تجهیزات و... را از جمله عموان تهدید کننده حیات وحش در استان عنوان کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.