محکومیت گسترده اعدام با گاز نیتروژن در آمریکا

ایالت «آلاباما» آمریکا پس از اعدام یک نفر با استفاده از گاز نیتروژن با محکومیت گسترده‌ای از سوی نهاد‌های بین‌المللی و کارشناسان رو به رو شد.

اعدام «کنت یوجین اسمیت» اولین فرد جهان که با گاز نیتروژن کشته شد، توسط کارشناسان و شاهدان عینی فرآیندی «آهسته و عذاب‌آور» توصیف شد. 

به گزارش گاردین، شاهدان رسانه‌ای که برای مشاهده اعدام به مرکز اصلاح و تربیت «ویلیام سی هولمن» در ایالت آلاباما رفته بودند، می‌گویند برخلاف ادعا‌های قبلی مبنی بر کوتاه بودن مدت اعدام با نیتروژن، این فرآیند حدود ۲۲ دقیقه طول کشیده است.

گفته می‌شود «اسمیت» یک ماسک صورت نصب کرده بود و در آخرین لحظات با زبان اشاره به شاهدان گفته بود: «دوستتان دارم». او در آخرین اظهارات خود گفت: «امشب آلاباما باعث شد بشریت یک گام به عقب بردارد». 

شاهدان می‌گویند پس از شروع به جریان افتادن گاز نیتروژن، اسمیت به مدت چند دقیقه روی تخت تشنج کرد. آلاباما قبلا مدعی شده بود گاز نیتروژن باعث می‌شود اسمیت در عرض چند ثانیه هوشیاری خود را از دست داده و در عرض چند دقیقه هم بمیرد.

شاهدان عینی: هرگز چنین چیزی ندیده بودیم

لی هجپت، روزنامه نگاری که شاهد اعدام بود می‌گوید: «من پیش‌تر در اعدام ۴ نفر حضور داشتم و هرگز چنین واکنشی ندیده بودم».

جف هود، مشاور اسمیت هم که هنگام اعدام در اتاق حضور داشت در یک مصاحبه تلویزیونی با چشمانی اشکبار گفت: «اسمیت بار‌ها و بار‌ها و بار‌ها روی تخت دست و پا زد. تمام تخت تکان می‌خورد. من هرگز، هرگز چنین چیزی ندیده بودم. این شکنجه بود». 

سازمان ملل نیز به نوبه خود این اعدام را محکوم کرد. ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه گفت: «من عمیقا از اعدام کنت یوجین اسمیت در آلاباما متاسفم. علی‌رغم نگرانی‌های جدی، این روش جدید و آزمایش نشده خفگی با گاز نیتروژن ممکن است به روشی برای شکنجه تبدیل شود». چهار ناظر مستقل سازمان ملل اوایل ماه جاری از آلاباما خواسته بودند که این نوع اعدام را لغو کند.

دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا نیز این اعدام را محکوم کرد. در بیانیه این نهاد آمده است: «به گفته کارشناسان برجسته، این روش اعدام بسیار ظالمانه و غیرعادی است، علاوه بر این که این زندانی قبلاً در نوامبر ۲۰۲۲ در معرض یک اقدام نافرجام دیگر برای اعدام قرار گرفته بود».

جوئل زیوت، کارشناس اعدام در دانشکده پزشکی دانشگاه «اموری» گرجستان گفت که گزارش‌ها درباره مرگ اسمیت همان چیزی بود که او پیش بینی می‌کرد. به گفته او «اسمیت برای زنده ماندن تلاش کرد، زیرا مغزش از اکسیژن محروم شده بود. ممکن است او در مقطعی دچار تشنج شده باشد و مرگ او البته آهسته و دردناک بوده است.» وی در ادامه گفت: «اداره اصلاحات آلاباما مدعی است که اعدام دقیقاً همانطور که آن‌ها پیش بینی کرده بودند انجام شد؛ بنابراین فقط می‌توان نتیجه گرفت که قصد داشتند او را تا حد مرگ شکنجه دهند».

اسمیت در سال ۱۹۸۸ به قتل همسر یک کشیش محکوم شده بود. گفته می‌شد که کشیش به او و یک مرد دیگر هزار دلار پرداخت کرده تا همسرش را بکشند.  برخی بستگان مقتول در مراسم اعدام شرکت کردند و به خبرنگاران گفتند که اسمیت را بخشیده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
باران
۱۰:۱۱ ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
وقتی بستگان بخشیده اند چرا باز اعدام کردند؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۹ ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
همون اعدام بهتره
United States of America
ناشناس
۲۳:۳۰ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
چه حقوق بشری امریکا دارد
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۲:۳۳ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
خدا آمریکا را لعنت کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
حالا یعنی اعدام با طناب خوبه ؟؟
آخرین اخبار