هزار و ۲۲۶ هکتار، سطح زیرکشت چغندر علوفه ای در خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: هزار و ۲۲۶ هکتار از اراضی استان زیرکشت چغندر علوفه ای است.

جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: چغندر علوفه‌ای از جمله محصولات علوفه‌ای بومی خراسان جنوبی است که با توجه به شوری منابع آبی و خاکی، خشکسالی و خوش خوراکی نسبت به سایر علوفه‌ها جایگاه ویژه‌ای در تأمین خوراک دام واحد‌های سنتی وصنعتی ودام‌های سبک و سنگین در پروار بندی دارد.

او افزود: از این رو با توجه به اهمیت تأمین علوفه‌ پایدار دامداران شهرستان، خالص سازی و تکثیر بذر این رقم و توزیع در بین کشاورزان شهرستان و توسعه مزارع الگویی برای توسعه کشت، این محصول در دستور کار جهاد کشاورزی است.

جعفری اظهار کرد: این محصول دارای ظرفیت تولید بالا است، به گونه‌ای که چنانچه شرایط مدیریت مزرعه به نحو مطلوب صورت گیرد عملکرد ۴۵۰ تن در هکتار دور از انتظار نیست و از نظر حجم تولید در واحد سطح، سایر محصولات علوفه‌ای قابل رقابت با آن نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: این محصول در بیشتر شهرستان‌های استان در نوبت بهاره کشت می‌شود و با تنش‌های آبی سازگاری بالا دارد به طوری که با ۱۲ دور آبیاری، حداکثر تولید برای ارقام محلی در استان ثبت شده است.

او با بیان اینکه سطح زیر کشت استان هزار و ۲۲۶ هکتار است که به صورت میانگین پیش بینی می‌شود بیش از ۷۲ هزار و ۸۰۰ تن محصول برداشت شود، تصریح کرد: برداشت ۳۰۰ تن چغندر علوفه‌ای در هر هکتار  از سوی یک کشاورزان دشت مختاران شهرستان سربیشه ثبت شده است.

جعفری گفت: از اقدامات اساسی سازمان جهادکشاورزی استان در حمایت از توسعه کشت این محصول و برطرف کردن بخشی از علوفه مورد نیاز واحد‌های دامداری استان، طرح شناسایی و جمع آوری توده‌های بومی، با همکاری دانشگاه ومرکز تحقیقات آغاز شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: هم چنین ایجاد مزارع الگویی و مقایسه ارقام به منظور توسعه کشت پاییزه محصول برای صرفه جویی در آب را در دستور کار قرار داده ایم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.