استقبال از اشیاء باستانی لیارسنگ بن املش در نمایشگاه پکن

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: اشیاء باستانی لیارسنگ بن املش در نمایشگاه «شکوه ایران باستان» در کاخ موزه پکن، مورد توجه قرار گرفته است.

نمایشگاهی با عنوان «شکوه ایران باستان» در کاخ موزه پکن در کشور چین برپا شده است و تا ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت.

در این نمایشگاه ۲۱۶ قلم از اشیاء تاریخی و ۵ شیء بازآفرینی شده (مولاژ) از آثار دوره آهن تا دوره صفوی که نمایانگر بیش از ۳ هزار سال فرهنگ و هنر ایران است، در معرض دید عموم قرار دارد.

ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به برپایی این نمایشگاه گفت: نمایش اشیاء تاریخی - فرهنگی منطقه باستانی لیارسنگ بن از توابع بخش رانکوه شهرستان املش در نمایشگاه «شکوه ایران باستان»، مورد توجه و استقبال بازدیدکنندگان و مردم قرار گرفته است.

او افزود: پیشینه، تاریخ و تمدن گیلان بسیار غنی و پرآوازه است و باید بیشتر مورد تبیین و واکاوی قرار گیرد.

نمایشگاه «شکوه ایران باستان»

مجموعه باستانی لیارسنگ بن از توابع دهستان سمام بخش رانکوه شهرستان املش محوطه‌ای بسیار گسترده به مساحت ۲۷ هکتار شامل گورستان باستانی، محوطه استقرار، پناهگاه صخره‌ای و درختان قدیمی است.

این مجموعه در سال ۱۳۹۱ مورد شناسایی قرار گرفت؛ با توجه به ضرورت انجام مطالعات در این محوطه و پس از یک وقفه نسبتا طولانی برای اخذ مجوز‌های لازم در تابستان ۱۳۹۳ هیئتی تشکیل و کاوش‌ها آغاز شد؛ نتیجه این کاوش‌ها منجر به کشف یک محوطه عظیم شد که سپس در فواصل سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ ادامه پیدا کرد و نتیجه این پژوهش‌ها در ۱۰ کارگاه و حدود ۳۱ گمانه آزمایشی، منجر به کشف آثار بسیار مهم و ارزشمندی از دوران اشکانی و ساسانی در این منطقه شد.

اشیاء باستانی لیارسنگ بن املش

طی کاوش‌های انجام شده ۳ نمونه قبر از نوع تدفین‌های خمره ای، دخمه ای، چاله‌ای و اشیاء بسیار ارزشمند از نوع سفالین و ... به دست آمد.

منطقه باستانی لیارسنگ بن املش

شهرستان املش در ۷۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.