کاربرد سازه مکشوفه رشت پس از کاوش‌های باستان شناسی اعلام می‌شود

مدیر‌کل میراث فرهنگی گیلان گفت: هر گونه اظهار نظر قطعی درباره سازه مکشوفه در خواهر امام رشت منوط به کاوش‌های باستان شناسی است.

ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: سازه مکشوفه جناقی در محله قدیمی خواهر امام شهر رشت، آجری با ارتفاع حدود ۱۲۰ و به قطر ۷۰ سانتیمتر و به طول حدود ۶ متر و یا بیشتر است که طی بررسی‌های اولیه آثاری از چوب‌های سوخته، تعدادی سفال‌های شکسته، زغال، مقادیری از پارچه‌های سوخته در سطح این سازه مشخص است.

او افزود: همچنین این سازه در ۲ بخش است؛ بخش اول سازه‌ای به طول حدود ۳ متر که به عنوان گور سردابه‌ای استفاده شده و جدیدتر است، سازه جناقی شکل دومی کاملا با سازه جناقی شکل اولی فرق دارد؛ ورودی این کمی بالاتر از سازه اولی است که با چوب‌های محلی بسته شده بود و به مرور زمان بر اثر رطوبت فراوان چوب‌ها پوسیده و ورودی سازه جناقی باز شده است.

به گفته مدیر‌کل میراث فرهنگی گیلان، آنچه بسیار حائز اهمیت است اینکه داخل این سازه را کاملا با آهک و خاک رس پوشانده‌اند و نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد که بتوانیم اظهار نظر قطعی کنیم.


بیشتر بخوانید: کشف گور‌های سردابه‌ای در رشت


جهانی کاربرد سازه و قدمت دقیق آن را منوط به کاوش‌های باستان شناسی دانست و تصریح کرد: مقرر شد با اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی برنامه کاوش باستان شناسی مکان مورد نظر در دستور کار قرار گیرد.

او آثار به دست آمده احتمالی از کاوش و نتایج آزمایش‌های مرتبط برای تعیین قدمت و سایر اطلاعات مورد نیاز را بسیار مهم اعلام و و اظهار امیدواری کرد: با انجام کاوش‌های باستان شناسی اطلاعات کمی و کیفی مرتبط با سازه در اختیار مردم قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.