قاضی حامی فلسطین رئیس دیوان بین المللی دادگستری شد

یک قاضی لبنانی که به انتقادات تند از رژیم اسرائیل معروف است، به عنوان رئیس جدید دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) انتخاب شد.

دیوان بین المللی دادگستری در بیانیه‌ای مطبوعاتی دیروز سه‌شنبه اعلام کرد که قاضی نواف سلام برای مدت سه سال به ریاست دیوان بین‌المللی دادگستری منصوب شد و اشاره کرد که وی از سال ۲۰۱۸ عضو دادگاه بوده و پیش از این به عنوان نماینده بیروت در سازمان ملل خدمت کرده است.

سلام در بیانیه‌ای که در X (توئیتر سابق) به اشتراک گذاشته شد، گفت: «انتخاب من به عنوان رئیس دیوان بین المللی دادگستری یک مسئولیت بزرگ در دستیابی به عدالت بین المللی و حمایت از قوانین بین المللی است.»

رئیس جدید دیوان بین المللی دادگستری بار‌ها از سیاست‌های اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها انتقاد کرده و در سال ۲۰۱۵ گفته است که این رژیم «باید خشونت را متوقف کند» و به اشغال نظامی خود در کرانه باختری پایان دهد. 
سلام همچنین به نفع عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد صحبت کرده است، جایی که دولت واقعی فلسطین در حال حاضر تنها از وضعیت ناظر برخوردار است.

سلام با انتخابش به این سمت عالی در دیوان بین المللی دادگستری، اکنون ریاست پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل را به اتهام نسل کشی فلسطینیان بر عهده خواهد داشت که در دسامبر گذشته به دلیل اتهاماتی مبنی بر اینکه اقدام نظامی اسرائیل در غزه نقض قوانین بین المللی است، آغاز شد. 

دیوان بین المللی دادگستری در ۲۶ ژانویه حکم داد که اسرائیل باید تمام اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از نسل کشی و ویرانی در سرزمین‌های فلسطینی انجام دهد. از زمان آغاز حملات اسرائیل در اکتبر گذشته، بیش از ۲۷۰۰۰ فلسطینی در منطقه غزه کشته شده اند و صد‌ها هزار نفر دیگر آواره شده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار