نوه ماندلا: برخی کشور‌های عربی در حمایت از فلسطین مارا ناامید کردند

زولیویل ماندلا سیاستمدار و نوه نلسون ماندلا رهبر سابق آفریقای جنوبی از حمایت ضعیف برخی کشور‌های عربی از فلسطین انتقاد کرد.

 زولیویل ماندلا در گفتگو با روزنامه فرامنطقه القدس العربی افزود: موضع ضعیف کشور‌های عربی در حمایت از اقدام آفریقای جنوبی در دادگاه بین المللی برای مجازات اسرائیل، ما را به طور کامل از آن‌ها نا امید کرد.

وی اضافه کرد: زمانی که ما در آفریقای جنوبی برای آزادی مبارزه می‌کردیم کشور‌های همسایه مانند لسوتو، زیمبابوه، نامبیا، سوازیلند، موزامبیک و بوتسوانا و همه کشور‌های فقیر به ما کمک کردند.

ماندلا گفت: کشور‌های عربی باید از این کشور‌ها درس بگیرند و نقش فعالتری داشته باشند و در این صورت می‌توانیم فلسطین را آزاد شده ببینیم.

وی تصریح کرد: نلسون ماندلا حامی فلسطین بود و گفته بود که «آزادی آفریقای جنوبی بدون آزادی فلسطین کامل نمی‌شود» و ما امیدواریم که این آزادی را زمان حیات خود ببینیم.

پیشتر آفریقای جنوبی شکایتی علیه رژیم صهیونیستی به دلیل نقض کنوانسیون نسل‌کشی به دیوان بین‌المللی دادگستری ارایه کرده‌بود. حکم اولیه دیوان بین‌المللی دادگستری درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی جمعه ششم بهمن صادر شد؛ این حکم، رژیم صهیونیستی را ملزم می‌کند که اقداماتی را در راستای ممانعت از نسل‌کشی در غزه انجام دهد.

نخستین جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری درباره بررسی شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در پرونده نسل کشی این رژیم در نوار غزه روز پنجشنبه ۲۱ دی برگزار شد. در جریان این نشست، نماینده آفریقای جنوبی و تیم حقوقی این کشور به طور جداگانه تاکید کردند که اسرائیل کشتار جمعی را تشدید کرده‌است و نسل‌کشی و کشتار فلسطینیان در غزه باید متوقف شود.

جلسه دوم نیز فردای همان روز (جمعه ۲۲ دی) برگزار شد و چند هفته به قضات دادگاه فرصت داده‌شد تا حکم نهایی را در این پرونده صادر کنند.

وزیر دادگستری و نماینده آفریقای جنوبی در جریان نخستین جلسه این دادگاه تصریح کرد: اسرائیل جنایات و اقدامات کشتار جمعی در فلسطین را از سال ۱۹۴۸ تشدید کرده‌است. ملت فلسطین از سال ۱۹۴۸ تاکنون از حق تعیین سرنوشت خود محروم شده‌است. قوانین اسرائیل برای تحمیل آپارتاید بر فلسطینیان طراحی شده‌است و ما در آفریقای جنوبی از ابتدا از جنایات نسل‌کشی اسرائیل علیه مردم فلسطین آگاه بودیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نااشنا
۱۵:۳۲ ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
منظورش بحرین ،امارات ،عربستان سعودی،مراکش هستش که ضمن حمایت‌های سیاسی دالان لجستیکی برای نجات صهیونیستها ایجاد میکنن تا مسیر بسته شده تدارکاتی دریای سرخ را از مسیر زمینی برای آن رژیم باز کنند و آن را از اسقاط نجات دهند و همین کشورها خیانت به آرمان فلسطین را سرلوحه آمورشان قرار داده اند وبهمین خاطر بلینکن صهیونیست تند تند به منطقه سفر میکند تا زمینه تدارک زمینی را برای اسراییل فراهم کنند از طرفی هم اسراییل در فکر حمله به رفح و کشتار بزرگتری از فلسطینیان و اخراج آنان از غزه به دیگر کشورها هستند در کل خیانت به آرمان فلسطین بخاطر خوش آمد آمریکا را مد نظر خویش قرار داده. اند
آخرین اخبار