عفو بین‌الملل:

نشست دوحه بهترین فرصت برای احیای حقوق زنان در افغانستان است

سازمان عفو بین‌الملل گفت نشست دوحه فرصتی مهم‌ برای یک اقدام متحد و هماهنگ در حمایت از حقوق زنان است.

در آستانه برگزاری دومین نشست نماینده‌گان ویژه کشورها برای افغانستان در دوحه، سازمان عفو بین‌الملل گفته است این نشست فرصتی مهم‌ برای یک اقدام متحد و هماهنگ در حمایت از حقوق زنان است.

دپروس موچنا، مدیر ارشد این سازمان روز جمعه، ۲۷ دلو گفته است که از این نشست همچنان باید برای پایان دادن به مصونیت از مجازات ناقضان حقوق بشر در افغانستان باشد.

این مقام عفو بین‌الملل تأکید کرده است: «دبیرکل سازمان ملل متحد، مقامات ارشد این سازمان و همه فرستادگان ویژه در نشست دوحه باید اصرار کنند که طالبان فوراً تمام محدودیت‌های علیه حقوق زنان و دختران را لغو و همه کسانی را که خودسرانه و غیرقانونی بازداشت کرده‌اند، آزاد کنند.»

او افزوده است: «فرهنگ معافیت از مجازات که به نقض حقوق بشر شدید توسط طالبان کمک می‌کند باید فوراً مورد توجه این نشست قرار گیرد.»

این سازمان خواستار تغییر رویکرد معمولی سازمان ملل در قبال وضعیت حقوق بشر در افغانستان شد.

این مقام سازمان عفو بین‌الملل تصریح‌ کرده است که طالبان در افغانستان، تعهدات بین‌المللی این کشور را نادیده گرفته‌ و آزادی بیان، برگزاری اجتماعات و تشکل‌های مسالمت‌آمیز و دسترسی به عدالت را در این کشور به‌شدت محدود کرده‌اند.

به گفته موچنا، محدودیت‌های تبعیض‌آمیز طالبان بر حقوق زنان و دختران با هدف محو کامل آنها از عرصه‌های عمومی نیز در ماه‌های اخیر تشدید شده است.

دومین نشست نمایندگان ویژه کشورها برای افغانستان قرار است پس فردا (یک‌شنبه، ۱۸ فبروری) در دوحه آغاز شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.