همکاری‌های ایران و عراق در بخش کشاورزی گسترش می‌یابد

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست مشترک با جمعی از مدیران ارشد وزارت کشاورزی کشور عراق بر گسترش همکاری‌ها در مدیریت آبیاری بخش کشاورزی دو طرف تاکید شد.

صفدر نیازی دستیابی به امنیت غذایی و توسعه پایدار را اصلی‌ترین وظیفه بخش کشاورزی هر کشور برشمرد و گفت: بهره‌وری دارای سه مؤلفه عملیات آب و خاک، به‌نژادی و به‌زراعی است و ارتقای راندمان آبیاری در مراحل مختلف تأمین و انتقال، توزیع و راندمان کاربرد مزرعه از طریق فعالیت‌های آب و خاک میسر است.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به زیرساخت‌های آب و خاک ایران و اقدامات خوبی که در حوزه آب صورت گرفته اشاره و تصریح کرد: توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، توسعه شبکه‌های آبیاری و کانال‌های انتقال آب و عملیات آب و خاک در بخش کشاورزی از جمله این اقداماتی است که موجب شکل‌گیری و به مرز خودکفایی رسیدن خدمات فنی و مهندسی در تولید لوازم و تجهیزات و صادرات به خارج از کشور شده است که از جمله زمینه‌های همکاری با کشور عراق خواهد بود.
صفدر نیازی شهرکی فن‌آوری‌های روز دنیا در ایران بومی‌سازی شده و در حال توسعه است که از جمله این فناوری‌ها می‌توان به روش‌های نوین آبیاری دارای راندمان بالا نظیر آبیاری موضعی نواری تیپ، آبیاری زیرسطحی، آبیاری هوشمند، خشکه‌کاری برنج و ماشین‌های آبیاری اشاره کرد.
صفدر نیازی از آمادگی ایران برای همکاری در ارائه خدمات فنی و مهندسی به عراق توسط بخش خصوصی خبر داد و افزود: این هیئت دراین سفر قرار است از چند کارخانه بازدید کنند وبا دستاورد‌های آن‌ها آشنا شوند.
طا‌ها عبدالکریم مدیرکل تحقیقات وفناوری وزارت جهاد کشارزی عراق گفت: با توجه به همسایگی و مرز‌های مشترک ایران و عراق، تمرکز بر سرمایه‌گذاری روی نقاط مشترک بین دو کشور مهم و ضروری است.
وی برنامه مدیریت آبیاری را از اولویت‌های وزارت کشاورزی عراق برشمرد و افزود: استفاده از سامانه‌های چندمنظوره، تجارت کالا و مبارزه با بیابان‌زدایی از زمینه‌های همکاری دو کشور است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.